TYP: a1

Chińczycy stworzyli super przecinak podmorskich kabli

poniedziałek, 24 marca 2025
Hanka Ciężadło

Chińczycy opracowali doskonałe, kompaktowe urządzenie służące do przecinania podmorskich kabli komunikacyjnych. Co więcej, sami poinformowali o tym resztę świata, bowiem informacje na ten temat opublikowano m. in na łamach South China Morning Post.

Jak to działa?

Przecinak jest wspólnym dziełem dwóch instytucji: China Ship Scientific Research Center oraz State Key Laboratory of Deep-Sea Manned Vehicles. Szczegółów technicznych nie podano do wiadomości publicznej. Z informacji zamieszczonych na chińskojęzycznym portalu Mechanical Engineer wynika jedynie, że urządzenie może pracować na głębokości do 4000 m oraz że zostało zaprojektowane w taki sposób, by współpracować z załogowymi i bezzałogowymi pojazdami podwodnymi.

Po co im to?

Dotychczasowe „awarie” podmorskich instalacji następowały z użyciem kotwicy. O dywersję oskarżano m. in Chiny - ale nigdy niczyego im nie udowodniono, a Pekin stanowczo zaprzecza, jakoby miał z tym coś wspólnego. Przeoranie dna kotwicą może jednak być skuteczne tylko na tak płytkim akwenie jak Bałtyk. Urządzenie zdolne przecinać kable leżące nawet 4 km pod wodą z pewnością jest ważnym argumentem, by chińskim instalacjom nie przydarzył się podobny przypadek, jak tym bałtyckim.

Chiny podkreślają też, że ich przecinak poradziły sobie nawet z „kablami pancernymi”, czyli mającymi osłonę ze stali, gumy i polimerów. Takie właśnie instalacje odpowiadają za większość globalnych transmisji danych. 

 

Tagi: Chiny, przecinak, kable
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936