TYP: a1

A tymczasem w Cieśninie Ormuz:

poniedziałek, 30 czerwca 2025
Hanka Ciężadło

Mimo zawieszenia broni pomiędzy Iranem a Izraelem sytuacja w Cieśninie Ormuz pozostaje, delikatnie mówiąc, napięta. Przepływające tamtędy statki handlowe nadają więc nietypowe wiadomości, by uniknąć ataku. Okazuje się, że bezpieczniej jest podać się za jednostkę związaną z Chinami lub Rosją, niż z państwami Zachodu. 

Wielki podział świata

Od czasu ataku Izraela na Iran sytuacja w regionie była niezwykle trudna, a w chwili, gdy Stany Zjednoczone pomimo wcześniejszych zapewnień postanowiły włączyć się do gry, zrobiło się jeszcze groźniej.

Mimo wojny, normalne życie trwa, ropa płynie tankowcami, a tankowce – Cieśniną Ormuz. Z uwagi na fakt, że większość Irańczyków nie przepada za krajami Zachodu reprezentowanymi przez USA, załogi statków muszą po prostu ściemniać – albo narażać się na ryzyko ataku.

Z danych firmy Windward zajmującej się analizą ryzyka morskiego wynika jasno, że jednostki mające coś wspólnego z Zachodem (nie wspominając już o USA) nadają bardzo dziwne wiadomości. Jakie konkretnie?

Co powiedzieć, żeby nie oberwać?

Okazuje się, że najlepiej jest powołać się na związki z Chinami lub Rosją (czyli dokładnie odwrotnie, niż np. na Bałtyku) i odciąć się całkowicie od Izraela. Jak powiedział Ami Daniel, dyrektor generalny Windward: „Wśród armatorów panuje przekonanie, że ze względu na zawiłą naturę transportu morskiego trudno jest poznać lub jasno ustalić łańcuch własnościowy narodowości, które mogą być bardziej zagrożone w transporcie morskim, mianowicie Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Izraela”.

Okazuje się, że komunikaty, które mogą uratować życie, brzmią:

  •  „Chiński statek” 
  • „Przynależność do państwa należącego do Chin”
  • „Transport rosyjskiej ropy naftowej”
  •  i najważniejsze: „Vsl no link Israel”.
Tagi: Ormuz, Izrael, Iran, tankowce, wojna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642