TYP: a1

W Cieśninie Ormuz zderzyły się tankowce

środa, 18 czerwca 2025
Hanka Ciężadło

Jeden z nich stanął w płomieniach, drugi, płynący bez ładunku, doznał poważnych uszkodzeń konstrukcji kadłuba. Do kolizji doszło około północy lokalnego czasu, w okolicy wschodniego wejścia do cieśniny. Wszystko wskazuje na to, że przyczyną zdarzenia były zakłócenia sygnału GPS.

 

 

Okoliczności kraksy

Tankowce, które brały udział w incydencie, to Front Eagle (IMO: 9855343, 300 000 DWT) oraz Adalynn (IMO: 9231767, 165 000 DWT). Większy z nich był w pełni załadowany, mniejszy płynął bez ładunku. Bezpośrednio po kolizji na pokładzie Front Eagle wybuchł pożar – na szczęście został szybko opanowany. Nikomu nic się nie stało, nie ma też żadnych informacji o wycieku ropy.

Na pokładzie Adalynn przez chwilę również pojawiły się płomienie, jednak większym problemem jest uszkodzenie konstrukcji jednostki. Cała 24-osobowa załoga jest bezpieczna – o zderzeniu została przewieziona przez straż przybrzeżną ZEA do portu Khor Fakkan.

Co tam się stało?

Na razie wszystko wskazuje na to, że kolizja jest efektem działań wojennych – mimo iż nikt celowo nie doprowadził do zderzenia. W praktyce oba statki dostały, powiedzmy, rykoszetem. Jak informuje firma Frontline, będąca właścicielem Front Eagle, do katastrofy doprowadziły zakłócenia nawigacyjne. Są one efektem tzw. spoofingu – czyli generowania fałszywych sygnałów GPS oraz manipulacji danymi wysyłanymi przez statki

Cieśnina Ormuz to szczególne miejsce – każdego dnia na tankowcach przepływa tamtędy około 20 mln baryłek ropy, co stanowi jedna piątą światowego eksportu tego paliwa. Sytuacja w regionie od dawna była napięta, a ostatnie ataki Izraela sprawiły, że stała się jeszcze gorsza, tym bardziej że Iran może teraz zablokować Cieśninę, czym groził już niejednokrotnie – i trzeba pamiętać, że dysponuje on największą siłą militarną w regionie, więc jest w stanie spełnić swoje groźby. Otwarta wojna pomiędzy Izraelem a Iranem sprawiła, iż stawki frachtowe wzrosły – tak samo, jak poziom ryzyka. W przypadku transportu ropy do Chin ten wzrost to aż 40 procent.

 

Tagi: tankowiec, pożar, Ormuz, Izrael, Iran, wojna, GPS
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642