TYP: a1

W Cieśninie Ormuz zderzyły się tankowce

środa, 18 czerwca 2025
Hanka Ciężadło

Jeden z nich stanął w płomieniach, drugi, płynący bez ładunku, doznał poważnych uszkodzeń konstrukcji kadłuba. Do kolizji doszło około północy lokalnego czasu, w okolicy wschodniego wejścia do cieśniny. Wszystko wskazuje na to, że przyczyną zdarzenia były zakłócenia sygnału GPS.

 

 

Okoliczności kraksy

Tankowce, które brały udział w incydencie, to Front Eagle (IMO: 9855343, 300 000 DWT) oraz Adalynn (IMO: 9231767, 165 000 DWT). Większy z nich był w pełni załadowany, mniejszy płynął bez ładunku. Bezpośrednio po kolizji na pokładzie Front Eagle wybuchł pożar – na szczęście został szybko opanowany. Nikomu nic się nie stało, nie ma też żadnych informacji o wycieku ropy.

Na pokładzie Adalynn przez chwilę również pojawiły się płomienie, jednak większym problemem jest uszkodzenie konstrukcji jednostki. Cała 24-osobowa załoga jest bezpieczna – o zderzeniu została przewieziona przez straż przybrzeżną ZEA do portu Khor Fakkan.

Co tam się stało?

Na razie wszystko wskazuje na to, że kolizja jest efektem działań wojennych – mimo iż nikt celowo nie doprowadził do zderzenia. W praktyce oba statki dostały, powiedzmy, rykoszetem. Jak informuje firma Frontline, będąca właścicielem Front Eagle, do katastrofy doprowadziły zakłócenia nawigacyjne. Są one efektem tzw. spoofingu – czyli generowania fałszywych sygnałów GPS oraz manipulacji danymi wysyłanymi przez statki

Cieśnina Ormuz to szczególne miejsce – każdego dnia na tankowcach przepływa tamtędy około 20 mln baryłek ropy, co stanowi jedna piątą światowego eksportu tego paliwa. Sytuacja w regionie od dawna była napięta, a ostatnie ataki Izraela sprawiły, że stała się jeszcze gorsza, tym bardziej że Iran może teraz zablokować Cieśninę, czym groził już niejednokrotnie – i trzeba pamiętać, że dysponuje on największą siłą militarną w regionie, więc jest w stanie spełnić swoje groźby. Otwarta wojna pomiędzy Izraelem a Iranem sprawiła, iż stawki frachtowe wzrosły – tak samo, jak poziom ryzyka. W przypadku transportu ropy do Chin ten wzrost to aż 40 procent.

 

Tagi: tankowiec, pożar, Ormuz, Izrael, Iran, wojna, GPS
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865