TYP: a1

Sylwetki piratów - Klaus Störtebeker

wtorek, 8 lutego 2011
Weronika Morys
StortebekerKlaus Störtebeker, znany teź jako Nikolaus Storzenbecher, żył w latach 1360-1401. Był przywódcą pirackiej kompanii nazywanej Vitalienbrüder (bracia witalijscy). Początkowo służyli oni jako kaperzy u króla szwedzkiego Albrechta Meklemburskiego i na jego polecenie napadali na statki konkurencyjnej dla Albrechta Danii i Lubeki. Później atakowali również statki kupieckie Hanzy na Bałtyku i Morzu Północnym jako Likedeelers (Równodzielący).

O życiu Störtebekera krąży wiele legend. Nazwisko “Störtebeker” było pseudonimem, oznaczajacym w staroniemieckim “opróżnia kufel jednym haustem”. Odnosi się to do jego rzekomej zdolności opróżniania całego litrowego kufla z piwem za jednym zamachem. W tamtych czasach przyjmowanie takich barwnych przydomków było bardzo popularne wśród piratów i innych odszczepieńców.

Według legendy w 1401 roku hamburska flota z Simonem z Utrecht na czele starła się z siłami Störtebekera pod Helgoland. W opowieści pojawia się motyw zdrajcy, który podstępem unieruchomił ster okrętu Störtebekera. Piraci zostali pokonani, przewiezieni do Hamburga i postawieni przed sądem. Legenda głosi, że Störtebeker zaoferował złoty łańcuch, który może opasać cały Hamburg w zamian za swoją wolność. Niestety rada miejska nie wyraziła zgody i pirat wraz z całą 73-osobową załogą został skazany na śmierć przez ścięcie.
Rekonstrukcja czaszki
Rekonstrukcja twarzy Störtebekera na podstawie czaszki, która rzekomo należała do niego.
Fot. Sebastian Sonntag

Najbardziej znana legenda związana z Störtebekerem odnosi się do samej egzekucji. Podobno pirat poprosił burmistrza Hamburga, żeby uwolnił tylu członków jego załogi, koło których zdoła przejść po ścięciu głowy. Legenda głosi, że udało mu się przejść koło 11 z nich, dopóki kat nie podstawił mu nogi. Burmistrz jednak nie dotrzymał słowa i wszyscy piraci zostali straceni. Radni Hamburga zapytali kata, czy nie jest zmęczony po ścięciu tylu głów. Kat odpowiedział, że mógłby równie dobrze skrócić o głowę wszystkich członków rady.

Po rozebraniu statku Störtebekera okazało się, że we wnętrzu masztów znajduje się złoto, srebro i miedź. Kolejna legenda mówi, że użyto ich do budowy kopuły kościoła św. Katarzyny w Hamburgu. Słynny kufel Störtebekera był przechowywany w ratuszu w Hamburgu, dopóki nie został zniszczony w wielkim pożarze w 1842 roku.

Niektórzy historycy uważają, że Störtebeker został stracony w 1400 roku. Istnieją ponoć rachunki za wykopanie grobów dla 30 braci witalijskich. Oznaczałoby to jednak, że załoga Störtebekera była mniej liczna niż się podaje, co jest mało prawdopodobne. Gdyby wcześniejsza data była prawdziwa, wykluczałoby to również udział w schwytaniu piratów Simona z Utrecht, ponieważ jego statek “Brindled Cow” został wybudowany dopiero w 1401 roku.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959