TYP: a1

Rosja odbuduje marynarkę Etiopii

czwartek, 20 marca 2025

Co prawda Etiopia nie ma dostępu do morza, ale to jeszcze nie powód, żeby Rosjanie nie mogli stworzyć tam swojej bazy wypadowej na Ocean Indyjski. Inne lokalizacje, jakie brali pod uwagę (jak choćby Sudan, w którym trwa wojna domowa) chwilowo są poza wyborem.

Etiopia i jej marynarka

Marynarka wojenna Etiopii powstała w latach 50. XX wieku – ale wtedy państwo miało jeszcze dostęp do morza. Jego sytuacja zmieniła się w 1993 roku; sąsiednia Erytrea odzyskała wówczas niepodległość, całkowicie odcinając Etiopię od morza, co poskutkowało rozwiązaniem etiopskiej marynarki.

W 2018 roku nastąpił jednak kolejny twist: władzę objął premier Abiy Ahmed, który zapowiedział odtworzenie etiopskiego potencjału morskiego, w czym miała pomóc Francja. Rok później Emmanuel Macron przyjechał do Etiopii, a jego wizyta zakończyła się podpisaniem stosownej umowy, mającej na celu odbudowę marynarki wojennej Etiopii przy wsparciu Francji.

Trzeba przyznać, że Etiopczycy naprawdę czynią starania, by wrócić na morze: w 2023 roku podczas oficjalnej uroczystości świętowali zakończenie kształcenia części kardy oficerskiej w zakresie nawigacji, inżynierii oraz uzbrojenia.

Deal z Rosją

Fakt, że Etiopia poszukuje wszelkich sposobów na odbudowanie swojej obecności na morzu, stwarza ciekawą okazję dla Rosji, która z kolei pragnie mieć bazę pozwalającą na dostęp do Oceanu Indyjskiego. Umowa o współpracy tych dwóch krajów może więc być typową sytuacją win-win. Pierwsze przymiarki w tym kierunku czyniono już w 2022 roku, jednak nic z tego wówczas nie wyszło, bo Rosja była zajęta zupełnie gdzie indziej.

Teraz, w obliczu zakończenia wojny, można było wrócić do tematu. Admirał Władimir Worobjew, zastępca dowódcy rosyjskiej marynarki wojennej, udał się do Etiopii, by omówić szczegóły współpracy. Ma ona polegać między innymi na szkoleniach i „budowie potencjału”.

Tagi: Rosja, Etiopia, marynarka wojenna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865