TYP: a1

„Potworny statek” na Morzu Południowochińskim

poniedziałek, 8 lipca 2024
Hanka Ciężadło

Istnieje wiele metod wywierania wpływu na słabszego sąsiada. Nie zawsze trzeba używać brutalnej siły; niekiedy zupełnie wystarczająca jest sugestia, że się takową siłę posiada, a jej użycie pozostaje kwestią otwartą…  Czy to właśnie dlatego Chińczycy zakotwiczyli swój „potworny statek” w miejscu, w którym Filipiny nie mogą go nie zauważyć?

Pan tu nie stał

Filipińska Straż Przybrzeżna (PCG) poinformowała, że największy statek należący do jej chińskiego odpowiednika zakotwiczył w wyłącznej strefie ekonomicznej Filipin na Morzu Południowochińskim. Na dodatek rzucił kotwicę w odległości jakichś 700 metrów od Filipińczyków.

165-metrowa chińska jednostka w zasadzie w niczym nie przeszkadza; stoi sobie spokojnie i robi wrażenie. Nie podejmuje żadnych działań – ale też nie podpowiada na zapytania o zamiary oraz nie wyjaśnia, co właściwie robi w tym miejscu.

Co na to Chiny?

Sęk w tym, że nic. Ani ambasada Chin w Manili, ani chińskie ministerstwo spraw zagranicznych nie kwapiły się z wydaniem jakiegokolwiek komentarza dla zaistniałej sytuacji. Oczywiście można by zapytać samej chińskiej Straży Przybrzeżnej – ale tak się pechowo składa, że jej dane kontaktowe nie są publicznie dostępne.

Rzecznik PCG Jay Tarriela nie ma wątpliwości, że Chińczycy chcą zmusić Filipiny do uległości. „To zastraszanie ze strony Chińskiej Straży Przybrzeżnej” – powiedział. „Nie wycofamy się i nie damy się zastraszyć” – dodał.

Co na to świat?

Świat w zasadzie powinien się cieszyć, że Filipińczycy potrafią zachować zimną krew i nie ulegać emocjom. Gdyby mieli słabsze nerwy, pewnie już dawno skorzystaliby z oferty Stanów Zjednoczonych, które oferowały im, jako sojusznikowi, wsparcie w operacjach na Morzu Południowochińskim. A wtedy pewnie zrobiłoby się nieprzyjemnie. 

Faktem jest, że Chiny roszczą sobie prawo do większości obszaru Morza Południowochińskiego i nie mają zamiaru odpuścić Podtrzymały swoje stanowisko nawet wbrew orzeczeniu Stałego Trybunału Arbitrażowego z siedzibą w Hadze, który w 2016 roku uznał ich roszczenia za bezpodstawne.

 

Tagi: Chiny, Filipiny, statek, Morze Południowochińskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865