TYP: a1

Chińczykom brakuje kontenerów

poniedziałek, 10 czerwca 2024
Hanka Ciężadło

No i co nam do tego, zapytacie. Otóż, wbrew pozorom, bardzo dużo – niedobory w kontenerach skutkują podniesieniem cen wszystkiego, co pochodzi z Chin; a jak wiemy, jest tego trochę. Z czego wynika taka sytuacja i czy jest szansa na jej poprawę w najbliższym czasie?

Made in China

Jak twierdzą złośliwi, taki napis widnieje już niemal wszędzie – nawet na tej słynnej fladze, zatkniętej przez Neila Armstronga na Księżycu. Czy zatem możliwe jest, by w samych Chinach czegoś zabrakło - a jeśli tak, to dlaczego tego czegoś po prostu nie wyprodukują?

Aby to zrozumieć, musimy zastanowić się, z jakiego powodu Chińczykom zaczyna brakować kontenerów. Bynajmniej nie przez to, żeby eksportowali teraz jakoś drastycznie więcej niż, powiedzmy, rok temu (chociaż trend wzrostowy jest zauważalny); rzecz w tym, że zmieniły się trasy, jakimi pływają kontenerowce i nikt nie wie dokładnie, kiedy sytuacja wróci do normy.

Zamieszanie na Morzu Czerwonym

Przez Morze Czerwone prowadzi najkrótsza droga morska pomiędzy Chinami a Europą, a przepływające tamtędy kontenerowce odpowiadają za 12 proc. handlu światowego. Niestety obecnie są to wody bardzo niespokojne, co zawdzięczamy jemeńskim bojownikom Huti, pragnącym poprzez ostrzeliwanie statków zmusić Izrael do zawieszenia broni w Strefie Gazy.

Ich działalność nie odniosła na razie zamierzonego skutku – za to sprawiła, że większość przewoźników zmieniła trasy; jak mówi Richard Meade, redaktor naczelny gazety żeglugowej "Lloyd's List", dotyczy to zwłaszcza firm transportujących tzw. towary gotowe.

Którędy do Europy?

Alternatywna trasa jest znacznie dłuższa – prowadzi bowiem wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Konieczność opłynięcia całej Afryki sprawia, że transport trwa znacznie dłużej, a przez to jest oczywiście droższy. Co więcej, import z Chin jest nieporównywalnie większy, niż eksport; a to oznacza, że na wschodzie zaczyna brakować kontenerów.

Oczywiście Chiny to fabryka dóbr wszelakich i z pewnością mają moce przerobowe, by zrobić więcej opakowań na swoje produkty. Pytanie brzmi jednak, dlaczego miałyby to robić? Tak naprawdę niedobór kontenerów to nie jest ich problem – i nie one poniosą za to koszty...

Tagi: Chiny, Morze Czerwone, Huti, transport, kontenery
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936