TYP: a1

Lodowy Jedwabny Szlak

poniedziałek, 8 lipca 2024
Hanka Ciężadło

Rosja i Chiny zacieśniają współpracę w zakresie transportu w Arktyce. Ich wspólna inicjatywa ma polegać na sieci połączeń morsko-kolejowych pod wdzięczną nazwą Arctic Express No. 1. Poniekąd sugeruje to, że w przyszłości może powstać No. 2, albo i 3. Jak to ma działać – i co będzie oznaczało dla świata?

Całkiem sprytny pomysł

Arctic Express No. 1 bywa nazywany Lodowym Jedwabnym Szlakiem. W gruncie rzeczy jest on modelowym przykładem tzw. transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego różne sposoby przewozu ładunku, ale bez przepakowywania go do nowych opakowań. W przypadku Arctic Express No 1 założenie jest takie, żeby uzywac kontenerów, wozić je koleją z Moskwy i Petersburga aż do Archangielska, tam przeładować je na statek i posłać do przez Ocean Arktyczny do Chin. Operatorem części morskiej będzie chińska linia żeglugowa NewNew Shipping Line.

Chwila, ale takie połączenie już istnieje – od kiedy klimat zaczął nam się ocieplać, można przecież pływać Północną Drogą Morską. Rzeczywiście, można; nie zapominajmy jednak, że w logistyce liczy się czas. A nowe połączenie kolejowo-morskie pozwoli na pokonanie dystansu 13 tys. km w czasie 20-25 dni; aż o tydzień krócej, niż transport wyłącznie drogą morską. Jak napisano w oficjalnym komunikacie prasowym: „Nowa trasa ma przyspieszyć i zoptymalizować przesyłki ładunków między Rosją a Chinami."

Odwieczna przyjaźń

Jak powiedział pan Zhang Hanhui, ambasador Chin w Rosji, relacje handlowe i gospodarcze pomiędzy tymi dwoma krajami pozostały nienaruszone, nawet pomimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Podkreślił też, że w obliczu sankcji nałożonych na Rosję więzi dyplomatyczne uległy wręcz zacieśnieniu.

 „Chiny zawsze opowiadały się za pokojowym rozwojem Arktyki i tworzeniem arktycznych szlaków żeglugowych. Przez ostatnią dekadę przywódcy Chin i Rosji nadal zwracali uwagę na rozwój arktycznych szlaków żeglugowych, a rządy ustanowiły mechanizmy w celu zbadania współpracy arktycznej” – dodał. 

Tagi: Chiny, Rosja, Północna Droga Morska, logistyka, Arctic Express No. 1
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642