TYP: a1

Katastrofa ekologiczna w Peru

sobota, 22 stycznia 2022
Z mediów/PAP

Okazuje się, że wybuch wulkanu w archipelagu Tonga ma coraz większe i nieoczekiwane skutki. Spowodował między innymi wielką, gwałtowną falę, która uderzyła w zbiornikowiec rozładowujący ropę naftową w rafinerii La Pampilla u wybrzeży Peru. W wyniku uderzenia wyciekły do morza znaczne ilości ropy, doprowadzając do najgorszej w Peru katastrofy ekologicznej.

 

Zbiornikowiec Mare Doricum, którego armatorem jest Fratelli d'Amico Armatori SpA z Włoch, armatorem zarządzającym i operatorem - Teekay Tankers Chartering z Singapuru dostarczał 1 mln baryłek ropy z Brazylii. Rozładunek odbywał się w terminalu offshore, przez boję SBM. Uderzenie fali spowodowało prawdopodobnie przerwanie lub niekontrolowane, awaryjne odłączenie przewodu przeładunkowego.

Zgodnie z informacjami peruwiańskich władz, wyciek uszkodził ok. 18 tys. km kw. pokrytej roślinnością strefy ochrony środowiska, w której żyją różnorodne gatunki zwierząt.

Władze zamknęły trzy zniszczone przez wyciek plaże. Trwa ich oczyszczanie. Poinformowano o odnalezieniu martwych zwierząt pokrytych ropą. Ministerstwo sprawa zagranicznych Peru zażądało od operatora rafinerii i jej morskiego terminalu przeładunkowego, hiszpańskiego przedsiębiorstwa Repsol, natychmiastowej rekompensaty szkód.

W wypowiedziach do mediów przedstawiciele rafinerii zaprzeczają, jakoby Repsol ponosił odpowiedzialność i twierdzą, że wyciek był ograniczony. W sprawie roli Repsola w katastrofie ekologicznej śledztwo wszczęła peruwiańska prokuratura. Jeden z czterech terminali rafinerii zostanie zamknięty do czasu ustalenia przyczyny wycieku ropy.

Rafineria La Pampilla powstała u wybrzeży miasta portowego Callao położonego 12 km na zachód od Limy. To największa rafineria w Peru, która zaopatruje ponad połowę lokalnego rynku paliw.


 

 

Tagi: Peru, ekologia, katastrofa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 11 maja

Patent kapitański zdobywa Krzysztof Baranowski.
wtorek, 11 maja 1965
Cztery kluby - Klub Żeglarski w Chojnicach, Polski Klub Jachtowy w Gdańsku, Wojskowy Klub Żeglarski, Sekcja Wioślarska AZS Warszawa powołały na spotkaniu w Tczewie Polski Związek Żeglarski z siedzibą w Warszawie, na czele którego stanął Józef Klejnot-Turs
niedziela, 11 maja 1924