TYP: a1

Peruwiański krążownik tanio sprzedam

czwartek, 17 lutego 2022
Hanka Ciężadło

Świat ostatnio zwiera szyki i stwarza pozory gotowości bojowej. O ile jednak odkurzenie i wypastowanie kamaszy nie nastręcza większych problemów, o tyle zbudowanie okrętu wojennego to już grubsza sprawa. Na szczęście istnieje sposób, by rozwiązać tę kwestię – zakup używki. I tak się szczęśliwie składa, że jest pewien statek na sprzedaż...

Peruwiańczyk płakał, jak sprzedawał

Peruwiańska marynarka wojenna postanowiła wystawić na sprzedaż lekki krążownik BAP Almirante Grau (CLM-81). Trzeba podkreślić, że nie jest to taka sobie jednostka: znawcy nazywają ją „ostatnim prawdziwym krążownikiem”, ponieważ do momentu wycofania ze służby w 2017 roku był on jedynym na świecie okrętem tego typu, mającym wyłącznie uzbrojenie artyleryjskie. 

Po opuszczeniu bandery jednostka miała zostać przeznaczona na cele muzealne. Plan został jednak porzucony, mimo iż tematem zainteresowani byli również Holendrzy, którzy żywili sentyment do staruszka i chcieli przetransportować go do Amsterdamu.

Historia starego krążownika

Jednostka została zwodowana w 1953 roku, ale jej historia zaczyna się kilkanaście lat wcześniej. Stępkę pod budowę krążownika położono bowiem w Wilton-Fijenoord we wrześniu 1939 roku. Jak wiemy, w tym samym czasie pewien austriacki malarz doszedł do wniosku, że potrzebuje więcej przestrzeni życiowej, a Niemcy ochoczo go poparli. Po ich ataku na Niderlandy prace nad budową statku zostały więc przerwane. Co więcej, w 1944 roku Niemcy postanowili zwodować kadłub i wykorzystać go do zablokowania portu w Rotterdamie. Ostatecznie jednak nic z tego nie wyszło. 

Po zakończeniu wojny Holendrzy dokończyli budowę krążownika. Został on włączony do służby 18 listopada 1953 roku pod nazwą Hr.Ms. De Ruyter (C801) i przez kolejnych 20 lat służył w Koninklijke Marine (holenderskiej marynarce wojennej). Dopiero w 1973 roku został zakupiony przez Peru, gdzie pełnił rolę okrętu flagowego.

Ile i dlaczego tak drogo?

Decyzją marynarki wojennej Peru, krążownik ma zostać sprzedany na aukcji, która odbędzie się już w przyszłym tygodniu - 21 lutego. Cena wywoławcza wynosi 4 miliony 180 tysięcy soli (niecałe 4,5 miliona złotych), a więc jest całkiem przyzwoita.

Na razie statek można oglądać w porcie w Callao. W jakiej kondycji jest to cudo? Cóż, nieszczególnej: sami Peruwiańczycy określili ją, jako „condición de chatarra”, czyli… stan złomu. Cóż, przynajmniej są uczciwi i nie twierdzą, że „igła, panie, igła!”.

 

 

Tagi: Peru, marynarka wojenna, krążownik, sprzedaż
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865