TYP: a1

Duży problem w Kanale Sueskim. Naprawdę duży

środa, 24 marca 2021
Hanka Ciężadło

OK, może nie tyle problem, ile blokada. I to całkowita. Wczoraj, tj. 23 marca 2021 roku ogromny kontenerowiec MV Ever Given utknął na mieliźnie w Kanale Sueskim. Na dodatek, jednostka ustawiła się niemal w poprzek, skutecznie blokując jakikolwiek ruch w obie strony.

Jak to się stało?

Według danych AIS jednostka ustawiła się dziobem w stronę południowego krańca kanału, na 151 kilometrze, w okolicy Suezu (Egipt). Agent morski GAC poinformował, że MS Ever Given będący w drodze z Rotterdamu do Chin wszedł na mieliznę o godzinie 7:40 czasu lokalnego. Najbardziej prawdopodobną przyczyną tego zdarzenia była awaria zasilania, jaka wystąpiła podczas tranzytu. Statek osiadł w taki sposób, że ruch w obu kierunkach został całkowicie zatamowany. Na miejsce natychmiast przybyło kilka holowników celem zepchnięcia giganta z mielizny.

Prawdziwy pech

Awaria zasilania mogła zdarzyć się każdemu (chociaż w zasadzie nie powinna, ale jak wiemy, przypadki chodzą po statkach). Faktem jest jednak, że trafiło na prawdziwego olbrzyma, dlatego też ranga wygenerowanych w ten sposób kłopotów była naprawdę duża. Warto przypomnieć, że mierzący 400 metrów długości i 20 000 TEU MS Ever Given jest jedną z największych eksploatowanych na świecie jednostek. Zalicza się go do tzw. „mega statków”, czyli ultradużych kontenerowców (ULCV).

Komunikat GAC

Co ciekawe, MS Ever Given nie płynął sam – kontenerowiec stanowił część konwoju. Na szczęście, nikomu nic się nie stało. GAC ogłosił w związku z tym incydentem następujący komunikat: „Statek o pojemności 199 489 GT był piąty w konwoju jadącym na północ. Żaden ze statków przed nim nie ucierpiał, ale piętnaście za nim zostało zatrzymanych na kotwicowiskach w oczekiwaniu na oczyszczenie kanału. Konwój kierujący się na południe również został zablokowany”.

Nie tylko MS Ever Given

Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy raz, kiedy jakiś morski gigant zblokował szlak wodny. W 2016 roku liczący 399 metrów długości CSCL Indian Ocean (19100 TEU) utknął na pięć dni na Łabie w pobliżu Hamburga. Aby zepchnąć go z mielizny potrzebna była praca 12 holowników.

Innymi słowy, takie rzeczy się zdarzają. To kiedy uda się uwolnić MS Ever Given, zależy do pewnego stopnia od sił natury - w okolicy południowego krańca Kanału pływy mogą dochodzić do 1,9 metra, jest więc spora szansa, że woda wraz z pracą holowników pozwolą na uwolnienie jednostki.

Tagi: Kanał Sueski, kontenerowiec, blokada, MS Ever Given
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865