TYP: a1

Dziewiczy rejs giganta

środa, 7 grudnia 2022
Hanka Ciężadło

Pływający pod banderą Singapuru Ever Atop (IMO: 9893993) odbywa właśnie swój dziewiczy rejs. Jednostka określana jako "największy kontenerowiec Nowego Świata" należy do tajwańskiego koncernu Evergreen – tego samego przewoźnika, który zasłynął zakorkowaniem Kanału Sueskiego. 

Tajwański rozmach

Koncern Evergreen może się poszczycić aż trzema gigantycznymi kontenerowcami (i sporą ilością trochę mniejszych). Do trójki gigantów zaliczają się Ever Aria, Ever Alot, no i oczywiście wspomniany wyżej Ever Atop, który dominuje nad dwoma pozostałymi pod względem pojemności nominalnej.

Kontenerowiec został zbudowany kilka miesięcy temu w China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Ma 400 metrów długości i 17 metrów zanurzenia. Krótko mówiąc, to naprawdę kawał statku.

Mania wielkości?

Czy w związku z zamiłowaniem Tajwańczyków do wielkich konstrukcji powinniśmy się obawiać kolejnych obstrukcji w szlakach morskich? Niekoniecznie: Ever Atop właśnie przepłynął Kanał Sueski i spokojnie zmierza do Europy Północnej. Inna sprawa, że statek jest znacznie większy, niż potrzeba – okazuje się bowiem, że na razie załadowany jest tak gdzieś w trzech czwartych.

Zmniejszenie popytu na przewozy kontenerowe na tym konkretnym szlaku to nie tylko problem ekonomiczny, ale też wizerunkowy. Pierwsze zawinięcie do portu w wykonaniu Ever Aria i Ever Alot odbywało się z wielką pompą. Ever Atop ma pecha – niedoładowany kontenerowiec nie robi już takiego wrażenia, jak pełny. Podobno władze Evergreen wpadły nawet na pomysł uzupełnienia go pustymi kontenerami, by zrobił odpowiednie wrażenie.

Malejący popyt na przewozy do Europy Północnej musi boleć, zwłaszcza kiedy następuje po okresie względnej prosperity. Na szczęście dla przewoźników i ich gigantycznych statków, nie jest to jedyny ważny kierunek w światowym handlu. Jak powiedział przedstawiciel koncernu Evergreen: „Musimy jakoś przetrwać okres świąteczny i miejmy nadzieję, że zamówienia wrócą przed chińskim Nowym Rokiem”.

 

Tagi: Evergreen, Ever Atop, kontenerowiec, rekord, handel
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865