TYP: a1

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Déjà vu?

poniedziałek, 6 marca 2023
Hanka Ciężadło

Można odnieść wrażenie, że od czasu sławnego Ever Given blokowanie wąskich gardeł transportu morskiego stało się nową świecką tradycją. Na szczęście tym razem było dużo mniej dramatycznie, niż w 2021 roku. Jednostkę udało się dość szybko przywrócić do ruchu. Ale parę osób z pewnością miało lekki zawał.

 

Kto tym razem?

Głównym bohaterem tegorocznej edycji blokowania Kanału stał się kontenerowiec MSC Isnatbul (IMO: 9606326), zbudowany w 2015 roku i pływający pod banderą Liberii. Jednostka była w drodze z Malezji do Portugalii, jednak w miniony weekend, podczas przepływania przez Kanał Sueski, niespodziewanie ugrzęzła na mieliźnie.

Na szczęście MSC Istanbul jest mniejszy, niż Ever Given, a przy tym nie wszedł na mieliznę aż tak mocno, jak jego poprzednik. Mimo iż Kanał nie został całkowicie zatkany, konieczne było częściowe przekierowanie ruchu. Na szczęście sytuację udało się w miarę sprawnie opanować.

Szybka akcja

Władze Kanału Sueskiego, zapewne mając w pamięci wydarzenia sprzed 2 lat, postanowiły działać szybko. Na miejsce natychmiast wysłano cztery holowniki, które zdołały przywrócić kontenerowiec do ruchu.

Rzecznik władz Kanału podkreślił, że tym razem, mimo „sytuacji awaryjnej”, ruch nie został zablokowany. Dodał, że wszystkie statki, które przybywały z północy, mogły bez przeszkód przejść przez kanał, a te, które płynęły w przeciwnym kierunku, zostały przekierowane z kanału zachodniego na kanał wschodni. Obecnie żegluga w obu kierunkach przebiega normalnie.  

Warto przypomnieć, że przez Kanał Sueski przepływa około 10 proc. światowego handlu. Od czasu powstania tej inwestycji w XIX wieku droga z Europy do Indii została skrócona o jakieś 7 tysięcy kilometrów. Czas pokonania tego odcinka wynosi od 12 do 16 godzin. No, chyba że ktoś utknie po drodze...

Tagi: Kanał Sueski, kontenerowiec
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865