TYP: a1

Co nowego z Ever Forward?

czwartek, 7 kwietnia 2022
Hanka Ciężadło

Niestety niewiele. Statek wszedł na mieliznę 13 marca i nadal tkwi w zatoce Chesapeake. Wszystkie dotychczasowe próby uwolnienia go okazały się nieudane. Jednostka należy do Evergreen - tego samego przewoźnika, który jest właścicielem słynnego z zablokowania Kanału Sueskiego kontenerowca Ever Given. Wygląda więc na to, że marzec jest szczególnie pechowy dla tego koncernu.

 

Zawsze do przodu…

… albo i nie zawsze. Mierzący 334 metry długości Ever Forward uparcie tkwi na mieliźnie i nic nie wskazuje na to, by w obecnym stanie mógł ją opuścić. Na szczęście, w odróżnieniu od sytuacji z Ever Given, nie ma tu mowy o blokowaniu szlaku wodnego.

W specjalnym oświadczeniu Dyrekcji Maryland Port Administration podano, że jednostka nie stanowi przeszkody dla innych statków i transport do portu Baltimore odbywa się w normalnym trybie. Nie zmienia to jednak faktu, że kontenerowiec pozostaje uziemiony. A raczej – ubłocony. Czy zatem lokalne służby ratownicze mają jakiś nowy pomysł na jego uwolnienie?

Owszem, mają

Dotychczas wysiłki ratowników skupiały się na próbach poruszenia kontenerowca przy użyciu holowników i  barek, przy jednoczesnym usuwaniu błota z okolicy śruby i steru.

Najnowsza koncepcja polega na przynajmniej częściowym rozładowaniu statku, dzięki czemu jego zanurzenie się zmniejszy i będzie on w stanie w końcu opuścić stanowisko, które tak niefortunnie zajął. Teraz na miejsce mają przybyć jednostki wyposażone w dźwigi, które dokonają próby przeładowania kontenerów z unieruchomionego kontenerowca.

Jak podaje portal The Loadstar, zajmujący się frachtem i spedycją, Ever Forward ma zanurzenie 15,5 m. Ponieważ kontenerowiec nieco zboczył z głównego szlaku, znalazł się w miejscu, gdzie dno (i to błotniste) znajduje się na głębokości 7,6 m, a pływy mają tam ograniczony zasięg. Uwolnienie statku z pewnością nie będzie więc prostym zadaniem.

 

Tagi: Ever Forward, Evergreen, kontenerowiec, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865