TYP: a1

Ever Forward dalej nie forward

wtorek, 22 marca 2022
Hanka Ciężadło

Należący do koncernu Evergreen kontenerowiec nadal tkwi unieruchomiony w zatoce Chesapeake. W ubiegły weekend na miejscu rozpoczęły pracę dwie pogłębiarki, które próbują usunąć zwały błota i uwolnić statek. Na razie bez większych sukcesów.

 

 

Dalej nie pojedzie

Pływający pod banderą Hongkongu Ever Forward (czyli Zawsze Do Przodu) opuścił terminal morski Chesapeake po Seagirt w Port of Baltimore 13 marca. Zgodnie z planem jednostka miała dotrzeć do Norfolk.

Niestety jeszcze w zatoce Chesapeake osiadła na mieliźnie i od tego czasu pozostaje uwięziona. Na szczęście, w odróżnieniu od sławnego Evergiven, który zamknął Kanał Sueski, ten statek nie blokuje żadnego szlaku handlowego. Port w Baltimore działa normalnie, a ruch w jego okolicy odbywa się bez żadnych opóźnień.

„Mogę kopać tu dalej...

...few days, few days”. W przypadku uwalniania Evergiven gwiazdą akcji ratunkowej stała się mała (przynajmniej w porównaniu do statku), żółta koparka. Ever Forward utknął jednak na środku zatoki, więc z oczywistych względów pojazd na gąsienicach jest tu nieprzydatny. Zgodnie z decyzją US Coast Guard na pomoc wysłano więc dwie pogłębiarki: Dale Pyatt oraz Donjon's Oyster Bay.

William Doyle, dyrektor wykonawczy portu w Baltimore podkreśla, że Dale Pyatt ma „największą łyżkę na półkuli zachodniej”. Czy jednak okaże się ona wystarczająca, by uwolnić kontenerowiec, tego na razie nie wiadomo.

Pewne jest natomiast, że do akcji ratunkowej włączą się również inne jednostki. Jak powiedział rzecznik Evergreen, „Po wykopaniu wystarczającej ilości błota, operacja zejścia z mielizny rozpocznie się z wykorzystaniem zarówno holowników, jak i mocy głównego silnika. Ekipa ratownicza zrealizuje plan, wykorzystując najkorzystniejszy okres przypływu na terenie portu”.

Byle do pełni

Skoro o „okresie przypływu” mowa: jak wiadomo, pozostaje on w ścisłym związku z fazami Księżyca. Najbliższa pełnia przypada na 16 kwietnia i wtedy właśnie warunki do uwolnienia Ever Forward będą najkorzystniejsze. Załogi pogłębiarek mają zatem jeszcze trochę czasu.

Co prawda w Zatoce Chesapeake pływy nie osiągają jakichś spektakularnych zakresów – poziom wody podnosi się tam o mniej więcej stopę, jednak może się okazać, że w kontekście akcji ratunkowej Ever Forward będzie to kluczowe 30 cm.

 

Tagi: Ever Forward, Evergiven, Chesapeake, USA, kontenerowiec, akcja, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936