TYP: a1

MPDM. Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej Teoria i Praktyka - Adam Kantorysiński

piątek, 3 stycznia 2020
Informacja prasowa

Adam Kantorysiński to żeglarz, rybak, szyper, oficer, kapitan i szkoleniowiec, który na morzu spędził większość życia. Po uzyskaniu ostatniego patentu (jachtowego kapitana żeglugi wielkiej
w 1978 r. – patent nr 442) przepłynął pod żaglami ponad 220 tys. mil morskich. Stanowi to ponad dziewięciokrotną długość równika.

Niemal cztery lata pracował jako rybak i szyper rybołówstwa na Bałtyku. Odbudował „od stępki” dwie łodzie rybackie, których był współwłaścicielem. Zaliczył obowiązkowe pływania na statkach towarowych i uzyskał zawodowy dyplom oficerski (Officer in Charge of a Navigational Watch – ships of 500 gross tonnage and more), nadal aktualny. Pracował na zagranicznych żaglowcach w Niemczech i Holandii jako pierwszy oficer. Przez dziewięć lat, na zmianę̨ z kapitanem Ziemowitem Barańskim, był kapitanem żaglowca „Fryderyk Chopin”. Dowodził siedmioma edycjami „Szkoły Pod Żaglami” i jej kanadyjskim odpowiednikiem – kursem „Canadian Class Afloat”.

Prowadzi warsztaty, udziela konsultacji i korepetycji oraz pisze skrypty z astronawigacji, prawa drogi i meteorologii.

Książka MPDM – Międzynarodowe prawo drogi morskiej. Teoria i praktyka – stanowi świetną pomoc dla kapitanów i oficerów jachtów, a także większych żaglowców. Autor, omawiając poszczególne postanowienia Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), zestawia konkretne sytuacje zarówno z punktu widzenia kapitana czy oficera jachtu, jak i oficera na mostku dużego statku, czy też szypra statku rybackiego.

Książka podzielona jest tematycznie – znajdziemy tu część dotyczącą odpowiedzialności (w tym zwykłej praktyki morskiej i środków ostrożności oraz sygnalizacji obecności), zestaw definicji (m. in. statek w drodze, statek nieodpowiadający za swoje ruchy, ograniczona widzialność), autor odpowie też na pytania, jak to jest z naszym pierwszeństwem i czy słuszne jest przekonanie, że jacht żaglowy ma bezwzględne pierwszeństwo przed innymi jednostkami. W książce podkreślono również̇ rolę komunikacji radiowej pomiędzy jednostkami i wykorzystanie informacji z urządzeń́ AIS i radaru.

Książka jest nie tylko kompendium wiedzy, ale i praktycznym poradnikiem, jak poruszać się na coraz bardziej zatłoczonych szlakach wodnych.  

Tagi: Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej, Adam Kantorysiński, Wydawnictwo Nautica
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936