TYP: a1

Kolejny sabotaż na Bałtyku…

piątek, 27 grudnia 2024
Hanka Ciężadło

Powstała nowa świecka tradycja – podmorskie instalacje w tajemniczych okolicznościach ulegają zniszczeniu, nikt nic nie wie, winnych brak; formalnych oskarżeń również. Dlaczego zatem Finowie zatrzymali tankowiec pływający pod banderą Wysp Cooka? Może jego załoga nie ma nic wspólnego z awarią? 

O co chodzi Finlandii?

W Boże Narodzenie fińska policja i straż graniczna poinformowały, że badają ewentualny związek jednostek pomiędzy uszkodzeniem podmorskiego kabla EstLink 2 a zagranicznymi statkami przepływającymi aktualnie przez Cieśninę Fińską. Co prawda nikt nie powiedział oficjalnie, o jakież to zagraniczne statki chodzi - ale od czego są serwisy śledzące na bieżąco ruch jednostek na morzu?

Z zamieszczonych na nich danych widać wyraźnie, że jednostka fińskiej straży przybrzeżnej eskortuje tankowiec należący do tzw. floty cieni. Tym mianem określa się statki podejrzewane o transportowanie rosyjskiej ropy celem ominięcia sankcji nałożonych w związku z wojną na Ukrainie.

Szczegóły operacji

Eskortowana jednostka to tankowiec Eagle S pływający pod banderą Wysp Cooka. Podczas specjalnej konferencji prasowej urzędnik fińskiej straży przybrzeżnej powiedział, że jego formacja przejęła dowodzenie nad statkiem, a służba celna przejęła jego ładunek.

Jak poinformował dyrektor Fińskiego Narodowego Biura Śledczego Robin Lardot, aktualnie prowadzone są czynności w związku z podejrzeniem o sabotaż. Oprócz kabla energetycznego EastLink 2 uszkodzone zostały też cztery inne podmorskie instalacje. Sabotażyści posłużyli się starą, sprawdzoną metodą – przeciągnęli po dnie kotwicę.

Jak mówią Finowie, podejrzany o dokonanie sabotażu Eagle S „wyraźnie zwolnił” w chwili, gdy doszło do pzrerwania EastLink 2. Obecnie statek znajduje się w rejonie Zatoki Fińskiej, niedaleko półwyspu Porkkala. Drugim podejrzanym jest kontenerowiec Xin Xin Tian 2, pływający pod banderą Hongkongu. On również znajdował się w odpowiednim miejscu i czasie – czy jednak miał coś wspólnego z sabotażem, tego na razie nie ustalono.

Co zepsuli tym razem?

EastLink2 to kabel o mocy 650 megawatów łączący Finlandię z Estonią. Instalacja powstała w 2014 r. i do początku bieżącego roku, kiedy nastąpiła pierwsza dziwna awaria, uchodziła za jedno z najbardziej niezawodnych połączeń prądu stałego na Bałtyku.

Pozostałe uszkodzone instalacje to:

  • dwa przerwane światłowody należące do fińskiego operatora Elisa, łączące Finlandię i Estonię,
  • jeden uszkodzony światłowód, również łączący te dwa kraje, ale należący do firmy Citic,
  • jeden zerwany światłowód łaczący Finlandię z Niemcami, będący własnością fińskiej firmy Cinia.

I co? I nic…

Jak podkreśla Reuters, od rozpoczęcia wojny na Ukrainie kraje Morza Bałtyckiego pozostają w stanie wysokiej gotowości na akty sabotażu. Wygląda na to, że taki akt właśnie miał miejsce. Znowu. Jakie zatem były jego skutki?

Rządy Finlandii i Estonii odbyły specjalne spotkania w tej sprawie, zakończone wydaniem stosownych oświadczeń; innymi słowy, państwo mieli zepsute święta. Pracowicie spędził je również szef Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA, który powiedział, że kolejny tajemniczy incydent stanowi dowód na potrzebę zacieśnienia międzynarodowej współpracy w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej. Zapewnił ponadto o gotowości do wsparcia dochodzenia w tej sprawie.

Czy jednak załoga Eagle S albo Xin Xin Tian 2 rzeczywiście jest winna sabotażu? A jeśli tak, to czy był to spontaniczny akt wandalizmu, czy może został przez kogoś zainspirowany? Jakie sankcje spotkają tego tajemniczego ktosia? Na razie nie ma odpowiedzi na żadne z tych pytań…

Tagi: Eagle S, Xin Xin Tian 2, Finlandia, Estonia, EastLink2, awaria, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642