TYP: a1

Skąd się bierze cofka na Bałtyku?

poniedziałek, 13 stycznia 2025
Hanka Ciężadło

W miniony weekend na Bałtyku powstała cofka, która zalała bulwary portowe w Mrzeżynie i Ustce. Zagrożonych było też kilka innych miejscowości – a właściwie nadal jest, bo kiepska pogoda będzie się utrzymywać przez najbliższe dni. Czy jednak dojdzie do kolejnych cofek – i jaki jest mechanizm ich powstawania?

Skąd się bierze cofka?

Najprościej rzecz ujmując – z wiatru i wysokiego poziomu morza. Jeśli wieje wystarczająco mocno i w odpowiednim kierunku (na naszym wybrzeżu musi to być wiatr północny lub północno-wschodni), pęd powietrza może „wepchać” wodę z powrotem do rzek.

Na Wiśle cofka, zwana inaczej „wezbraniem sztormowym”, może dotrzeć mniej więcej do Tczewa. Rzecz jasna, takie zjawisko niesie ze sobą niebezpieczeństwo dla żeglugi i infrastruktury portowej, jak również dla zagrożenie powodziowe dla mieszkańców.

Taki mamy klimat…

Cofka jest zjawiskiem naturalnym, ale trzeba pamietać, że częstotliwość jej występowania pozostaje w ścisłym związku z warunkami pogodowymi. A ponieważ żyjemy w okresie zmian klimatycznych, pogoda coraz częściej dostarcza nam interesujących wrażeń. I bynajmniej nie chodzi tu jedynie o ostatnie lata (chociaż można odnieść takie wrażenie, ale to tylko dlatego, że upowszechniły się media społecznościowe, a obieg informacji  zwłaszcza złych – znacznie przyspieszył).

Jeśli jednak popatrzymy na dane sprzed kilkudziesięciu lat, trend nadal będzie bardzo wyraźny, a co najwazniejsze: rosnący. W latach 1960-1969 na naszym wybrzeżu wystąpiło 107 cofek. W latach 2000-2009 było ich już 367.

Co można z tym zrobić?

Wody nie sposób zatrzymać, chociaż ludzie w różnych częściach świata podejmują takie próby, co pokazuje chociażby przykład Wenecji. Z pewnością warto tworzyć nowoczesne systemy zarządzania wodami, budować i utrzymywać odpowiednie wały przeciwpowodziowe, czy projektować infrastrukturę w taki sposób, by każdorazowe zalanie nie oznaczało konieczności przeprowadzania gruntownego remontu.

Równie ważne jest rozwijanie sieci monitoringu i wczesnego ostrzegania. Precyzyjne prognozy pozwalają zabezpieczyć mienie i minimalizować straty materialne, a przede wszystkim zapewniają bezpieczeństwo mieszkańcom zagrożonych powodzią terenów.

 

 

Tagi: cofka, Bałtyk, klimat
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865