TYP: a1

Jak Remontowa Shipbuilding wywołała skandal w Szkocji

środa, 9 kwietnia 2025
Hanka Ciężadło

Niedawno stocznia Remontowa Shipbuilding zdobyła największe w swojej historii zlecenie na budowę siedmiu ekologicznych promów dla Szkotów. Podpisanie tego kontraktu było efektem zwycięstwa w przetargu, więc wszystko odbyło się legalnie i zgodnie ze sztuką. Dlaczego zatem szkoccy politycy mówią o skandalu?

Okoliczności sprawy

Remontowa Shipbuilding została wyłoniona w drodze przetargu jako wykonawca elektrycznych promów dla szkockiego armatora Caledonian MacBrayne, w skrócie CalMac. Zlecenie jest największym kontraktem w historii stoczni, i to zarówno pod względem liczby zamówionych jednorazowo promów, jak i ich wartości: zlecenie opiewa na kwotę 175 milionów funtów.

Caledonian MacBrayne jest największym szkockim przewoźnikiem, a jego promy kursują regularnie w ruchu samochodowo-pasażerskim na zachodnim wybrzeżu Szkocji. W większości są to jednak wysłużone i mało ekologiczne jednostki, stąd pomysł zastąpienia ich nowymi, elektrycznymi, bardziej przyjaznymi naturze promami.

Zaszczytne drugie miejsce

Wygranie przetargu przez polską stocznię wywołało niemałą burzę wśród szkockich polityków i mediów. I wcale nie chodziło o to, że wygrała firma z Polski — ale że przegrała ta ze Szkocji. Przedsiębiorstwo Ferguson Marine mieszczące się w największym szkockim mieście – Glasgow, zajęło drugie miejsce; mało brakowało.

Warto w tym momencie przypomnieć, że 6 lat temu koncern Ferguson Marine był na granicy bankructwa, ale został uratowany przez znacjonalizowanie. Pomógł mu wówczas kontrakt od CalMac, dla którego zbudowano dwa promy. Szkoci po liczyli, że mimo iż przetarg był otwarty i każdy mógł wziąć w nim udział, CalMac ponownie zdecyduje się na wsparcie lokalnego koncernu. Tak się jednak nie stało. 

Skąd ta złość?

Rzecz w tym, że Szkoci są… oszczędni. Oczywiście względy polityczne mają dla nich znaczenie, ale finansowe również. Prowadzi to niekiedy do ciekawych sytuacji, takich jak ta z przetargiem wygranym przez polską stocznię.

Zleceniodawca, Caledonian MacBrayne, jest własnością… rządu Szkocji. Podobnie, jak Ferguson Marine. Pani Claire Baker ze Szkockiej Partii Pracy, komentując sytuację, powiedziała, że wybranie innego wykonawcy to cios dla lokalnych pracowników przemysłu stoczniowego, których rząd zawiódł. Inna polityk, Sue Weber, powiedziała wprost, że to skandal; jej zdaniem powinno być oczywiste, że stocznia, która została znacjonalizowana, dostanie rządowe zlecenie.

Obie wymienione panie są w opozycji, dlatego ich zadaniem jest krytykowanie rządu. Natomiast jego przedstawiciele, podobnie jak władze CalMac tłumaczą, że decyzja nie może być jedynie polityczna, ale musi też być opłacalna. W tym przypadku najlepszy stosunek jakości do ceny zaoferowała Remontowa.

 

Tagi: stocznia, Remontowa, kontrakt, przetarg, Szkocja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865