TYP: a1

Rosjanie blokują strategiczną inwestycję w Gdyni?

środa, 9 kwietnia 2025
Hanka Ciężadło

Do takich wniosków doszedł szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych, Marek Biernacki. Czy Rosjanie rzeczywiście mają coś wspólnego z obstrukcją przy realizacji inwestycji kluczowej dla rozwoju portu i zapewnienia nam bezpieczeństwa? Prawdopodobnie nie. 

Nie ma na to żadnych dowodów, co pozwala wysnuć smutny wniosek, że z opóźnieniem projektu poradziliśmy sobie sami. Przeciągająca się sprawa wkurza Amerykanów, a jest wśród nich jeden taki, co ma słabe nerwy…

Co to jest Droga Czerwona?

Nie tyle jest, ile będzie – albo i nie. Droga Czerwona ma połączyć Port Gdynia z siecią dróg krajowych, a przede wszystkim z trasą S6. Realizacja tej inwestycji przyniesie nam wiele korzyści – między innymi:

  • przyczyni się do rozwoju Portu Gdynia,
  • poprawi dostępność Trójmiasta dla turystyki i inwestorów,
  • umożliwi realizacją CPK,
  • pozwoli na szybkie przerzucanie żołnierzy sojuszniczych państw (np. USA) w głąb Polski, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe dla zapewnienia nam bezpieczeństwa.

Brzmi pięknie. Niestety, na razie mimo nacisków ze strony Stanów Zjednoczonych, mimo wojny na Ukrainie, mimo konieczności rozwoju naszych portów w Gdyni i Ustce, projekt pozostaje… projektem. Ta niefrasobliwość może nas bardzo drogo kosztować.

Skąd to opóźnienie?

Jednym z najważniejszych skutków powstania Drogi Czerwonej będzie mobilności wojsk polskich i sojuszniczych. Inwestycja zyskała więc najwyższy priorytet i została uznana za strategiczną… już kilka lat temu. Jej realizacja niestety mocno się przedłuża. Wedle aktualnych założeń budowa ma się rozpocząć w 2029 roku – dodajmy, że budowa pierwszego odcinka Drogi. Kiedy powstaną pozostałe? 

Co oczywiste, ta obstrukcja wiąże się z ogromnymi kosztami – i nie chodzi jedynie o to, że Port Gdynia nie jest tak konkurencyjny, jak mógłby być. Rzecz w tym, że czasy są niespokojne: w 2019 roku koszt realizacji inwestycji oszacowano na 2 miliardy złotych. Potem nastąpiła pandemia, a potem wojna – dzięki temu w lutym bieżącego roku okazało się, że Droga będzie kosztować już 4,45 miliarda.

Co na to Amerykanie?

Jak podaje portal Money.pl, w 2017 roku amerykański sztab wysłał do naszego rządu pismo, w którym podkreślał, że droga nr 6 nie nadaje się do szybkiego przerzutu wojsk znad wybrzeża do Redzikowa, gdzie jest amerykańska baza. Amerykanie napisali wówczas: „Jeśli droga nie zostanie zmodernizowana do standardu autostrady, Armia USA może być zmuszona do skorygowania swoich długoterminowych planów strategicznych”. Dzisiaj wspomniana droga jest w trakcie doprowadzania do drogi ekspresowej. Biorąc pod uwagę temperament Donalda Trumpa, taka sytuacja może stać się pretekstem do zmiany naszych sojuszniczych relacji.

Wszystko to oczywiście jest na rękę Rosjanom – właśnie dlatego wspomniany na wstępie szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych wysłał pismo do szefa komisji ds. badania wpływów rosyjskich i białoruskich. Komisje działają, pisma płyną – kiedy powstanie droga?

 

Tagi: Droga, Czerwona, Gdynia, CPK, inwestycja, Rosja, USA
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865