TYP: a1

Rosjanie blokują strategiczną inwestycję w Gdyni?

środa, 9 kwietnia 2025
Hanka Ciężadło

Do takich wniosków doszedł szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych, Marek Biernacki. Czy Rosjanie rzeczywiście mają coś wspólnego z obstrukcją przy realizacji inwestycji kluczowej dla rozwoju portu i zapewnienia nam bezpieczeństwa? Prawdopodobnie nie. 

Nie ma na to żadnych dowodów, co pozwala wysnuć smutny wniosek, że z opóźnieniem projektu poradziliśmy sobie sami. Przeciągająca się sprawa wkurza Amerykanów, a jest wśród nich jeden taki, co ma słabe nerwy…

Co to jest Droga Czerwona?

Nie tyle jest, ile będzie – albo i nie. Droga Czerwona ma połączyć Port Gdynia z siecią dróg krajowych, a przede wszystkim z trasą S6. Realizacja tej inwestycji przyniesie nam wiele korzyści – między innymi:

  • przyczyni się do rozwoju Portu Gdynia,
  • poprawi dostępność Trójmiasta dla turystyki i inwestorów,
  • umożliwi realizacją CPK,
  • pozwoli na szybkie przerzucanie żołnierzy sojuszniczych państw (np. USA) w głąb Polski, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe dla zapewnienia nam bezpieczeństwa.

Brzmi pięknie. Niestety, na razie mimo nacisków ze strony Stanów Zjednoczonych, mimo wojny na Ukrainie, mimo konieczności rozwoju naszych portów w Gdyni i Ustce, projekt pozostaje… projektem. Ta niefrasobliwość może nas bardzo drogo kosztować.

Skąd to opóźnienie?

Jednym z najważniejszych skutków powstania Drogi Czerwonej będzie mobilności wojsk polskich i sojuszniczych. Inwestycja zyskała więc najwyższy priorytet i została uznana za strategiczną… już kilka lat temu. Jej realizacja niestety mocno się przedłuża. Wedle aktualnych założeń budowa ma się rozpocząć w 2029 roku – dodajmy, że budowa pierwszego odcinka Drogi. Kiedy powstaną pozostałe? 

Co oczywiste, ta obstrukcja wiąże się z ogromnymi kosztami – i nie chodzi jedynie o to, że Port Gdynia nie jest tak konkurencyjny, jak mógłby być. Rzecz w tym, że czasy są niespokojne: w 2019 roku koszt realizacji inwestycji oszacowano na 2 miliardy złotych. Potem nastąpiła pandemia, a potem wojna – dzięki temu w lutym bieżącego roku okazało się, że Droga będzie kosztować już 4,45 miliarda.

Co na to Amerykanie?

Jak podaje portal Money.pl, w 2017 roku amerykański sztab wysłał do naszego rządu pismo, w którym podkreślał, że droga nr 6 nie nadaje się do szybkiego przerzutu wojsk znad wybrzeża do Redzikowa, gdzie jest amerykańska baza. Amerykanie napisali wówczas: „Jeśli droga nie zostanie zmodernizowana do standardu autostrady, Armia USA może być zmuszona do skorygowania swoich długoterminowych planów strategicznych”. Dzisiaj wspomniana droga jest w trakcie doprowadzania do drogi ekspresowej. Biorąc pod uwagę temperament Donalda Trumpa, taka sytuacja może stać się pretekstem do zmiany naszych sojuszniczych relacji.

Wszystko to oczywiście jest na rękę Rosjanom – właśnie dlatego wspomniany na wstępie szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych wysłał pismo do szefa komisji ds. badania wpływów rosyjskich i białoruskich. Komisje działają, pisma płyną – kiedy powstanie droga?

 

Tagi: Droga, Czerwona, Gdynia, CPK, inwestycja, Rosja, USA
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642