TYP: a1

Zwodowano holownik Bolko

środa, 10 października 2018
Z mediów/8fow.wp.mil.pl

W Remontowa Shipbuilding zwodowano w poniedziałek nowy holownik dla Marynarki Wojennej. „Bolko” jest pierwszą z sześciu jednostek tego typu,  budowanych w gdańskiej stoczni.

Jednostki pływające budowane w Remontowej przeznaczone są między innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Dariusz Czajkowski ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. poinformował, że "Bolko" po wodowaniu będzie wyposażany w różnego typu urządzenia, które pozwolą jednostce wykonywać dodatkowe zadania  - ma służyć m.in. do wyławiania torped wystrzeliwanych w czasie ćwiczeń przez okręty czy śmigłowce. Dodatkowo ma służyć do przewozu ludzi - poza załogą będzie mógł zabrać dodatkowo 50 osób. Zostanie także przystosowany do przewożenia ładunku w paletach.

[t][/t] [s]Fot. http://8fow.wp.mil.pl[/s]

Holownik po przekazaniu Marynarce Wojennej (ma to nastąpić w lutym 2019), wejdzie do służby w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Następna jednostka ma trafić do 3. Flotylli Okrętów, a kolejne do 2020 roku w kilkumiesięcznych odstępach do obydwu flotylli.

Kontrakt na zaprojektowanie i budowę przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku sześciu holowników dla Marynarki Wojennej podpisano w czerwcu 2017 roku. Umowa miała wartość 283,4 mln zł brutto i została zawarta w ramach projektu "zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik".

 

Podstawowe parametry:

Długość całkowita 29,20 m

Szerokość 10,40 m

Uciąg 35 t

Załoga (osób) 10

Wyporność do 490 t

Wysokość na śródokręciu 4,95 m

System napędowy:

 

Silniki Główne: 2 x 1200 kW

Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

 

Tagi: holownik, Bolko, Marynarka Wojenna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865