TYP: a1

Żaglowiec zatrzymał łódź przemytników narkotyków

niedziela, 24 października 2021
Z mediów/Żaglowce.info

Co mają wspólnego ekwadorski żaglowiec marynarki wojennej i narkotyki? Tak, chodzi o przemyt. Ale nie o to, że narkotyki były przemycane na pokładzie jednostki, tylko wręcz odwrotnie – po raz pierwszy w historii żaglowiec wyśledził i zatrzymał łódź przewożącą spory zapas narkotyków. I to nie byle jaką łódź, ale tzw. narcosuba.

 

O narcosubach pisaliśmy już na łamach Tawerny kilka lat temu TUTAJ . To łodzie nazywan czasem też podwodnymi, chociaż to dużo uproszczenie, bo narcosuby pływają tuż pod powierzchnią wody lub częściowo wynurzone. Są jednak trudnym do wyśledzenia i efektywnym sposobem przerzutu narkotyków z Ameryki Południowej do Stanów Zjednoczonych. Jednak, jak się okazuje, tym razem trafiła kosa na kamień, a dokładniej na żaglowiec szkolny ekwadorskiej marynarki wojennej Guayas. Podczas rutynowego rejsu szkoleniowego z kadetami na wodach międzynarodowych pomiędzy wyłącznymi strefami ekonomicznymi Kolumbii i Ekwadoru Guayas natknął się na dziwny obiekt pływający. Konstrukcja była niewidoczna na radach, była niska i wystawała niewiele nad powierzchnię wody. Załoga okrętu wykazała się refleksem i natychmiast zaalarmowała ekwadorską policję i urząd do walki z przestępczością zorganizowaną. A zanim służby dotarły na miejsce...sama zatrzymała podejrzaną jednostkę, stając się pierwszym w historii żaglowcem, który dokonał skutecznej akcji przeciwko przemytnikom narkotyków.

Jak się okazało, dziwny obiekt był właśnie narcosubem. Na pokładzie znajdowało się trzech obywateli Ekwadoru i jeden Kolumbijczyk.

 

Żaglowiec Guayas to trzymasztowy bark o długości całkowitej 78,4 metrów. Nosi nazwę jednej z największych ekwadorskich rzek, upamiętniającą imię wodza indiańskiego plemienia Huancavilca, zamieszkującego niegdyś tereny niedaleko obecnego miasta Guayaquil. Jest młodszym i nieco większym barkiem niż kolumbijska GLORIA. Ekwadorczycy podjęli decyzję o budowie żaglowca szkolnego w 1974 roku. Stępkę położono 1 czerwca 1976 roku a wodowanie kadłuba nastąpiło niecałe pięć miesięcy później. Trasa pierwszej morskiej podróży prowadziła z zachodu na wschód wokół Ameryki Południowej i obejmowała wizyty w 10 zagranicznych portach. żaglowiec odbywa zwykle jeden dłuższy rejs szkoleniowy rocznie.

Tagi: Guayas, przemyt
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959