TYP: a1

Uczciwy, jak somalijski pirat

poniedziałek, 15 kwietnia 2024
Hanka Ciężadło

OK, człowiek nie po to wybiera piracką ścieżkę kariery, żeby potem nazywano go uczciwym. To zapewne rujnuje reputację w towarzystwie... Mimo to piraci z Somalii dotrzymali słowa i – zgodnie z obietnicą – wypuścili porwany wcześniej statek. Za 5 milionów dolarów.

Huti i spółka

Jak już pisaliśmy, największymi beneficjentami zamieszania z jemeńskimi bojownikami Huti są piraci z Somalii. Jednostki, które normalnie pilnowałyby szlaków, teraz są zajęte na Morzu Czerwonym, dlatego bandyci operujący w innych miejscach mogą w spokoju prowadzić swoje "interesy".

Jedyną lokalną siłą, jaka ma szansę powstrzymać piratów, jest indyjska marynarka wojenna, jednak ona nie może być wszędzie. Przestępcy korzystają więc z okazji i dokonują regularnych ataków na statki handlowe. Jednym z nich był masowiec Abdullah, który został porwany wraz z 23-osobową załogą.

Wywiad z piratem

Reuters słynie z rzetelności, dlatego może nie powinno nas dziwić, że w sprawie porwanego statku agencja zdecydowała się przeprowadzić wywiad z nietypowym rozmówcą. Był nim Abdirashiid Yusuf, z zawodu pirat, a przy okazji człowiek należący do ekipy, która uprowadziła masowiec.

Jak powiedział w wywiadzie, okup za jednostkę został zapłacony dwie noce temu. Potem piraci sprawdzali jeszcze, czy banknoty, jakie zainkasowali, nie są przypadkiem trefne (wiecie, nikomu nie można dziś ufać...) – a ponieważ nie były, zgodnie z umową wypuścili statek wraz z załogą.  

Co to za statek?

Masowiec MV Abdullah pływa pod banderą Bangladeszu. W momencie porwania (miało ono jeszcze w marcu) był w drodze z Mozambiku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, około 600 mil morskich od Mogadiszu.

Somalijscy urzędnicy nie skomentowali ani faktu porwania statku, ani tym bardziej jego uwolnienia. Wiadomo tylko, że jednostka po odzyskaniu wolności wróciła na przerwany kurs i jest w drodze do ZEA.

 

Tagi: piraci, Somalia, okup, Abdullah, porwanie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865