TYP: a1

Katamarany nowej generacji

czwartek, 16 listopada 2017
Redakcja/MF

W stoczni w La Rochelle we Francji powstaje nowy, niezwykle szybki katamaran. Jednostka zaprojektowana przez Advanced Aerodynamics Vessels (A2V) może zrewolucjonizować transport wodny. 

[t][/t] [s]Fot. Breschi/A2V[/s]

Budowa katamaranu wzorowana jest na mieszkańcach morskich głębin. Grzbiet przypomina skorupiaka a budowa skrzydeł wzorowana jest na rybach – rajach. Oba kadłuby katamaranu są zarazem aerodynamiczne i hydrodynamiczne. Jednostka rozwija prędkość – w zależności od wersji – od 75 do 111 km/h. Dodatkowo katamaran jest ekonomiczny – zużywa dwa razy mniej paliwa niż klasyczne jednostki zaopatrzone w takie same silniki. Jest to efekt nowatorskiej konstrukcji. 
Przy budowie zastosowano wiele innowacji technologicznych. Otwarta rufa umożliwia napływ dużej masy powietrza pod pokład-platformę – dostające się tam powietrze ulega sprężeniu, tworząc siłę dźwigającą statek. Katamaran  staje się w ten sposób „lżejszy" i ślizga się nad powierzchnią wody, co oczywiście zmniejsza opór. Dzięki temu też katamaran jest mniej wrażliwy na siłę fal i w rezultacie płynie szybciej, zużywając mniej paliwa. Siła podnosząca statek zaczyna się po osiągnięciu prędkości 25 węzłów (46 km/h).


Wygląd nowych katamaranów będzie się różnił w zależności od akwenów, na jakich będą one pływały. Wszystkie zaprojektował słynny konstruktor jachtów Marc Lombard. Projekt na razie kosztował 2 mln euro. Pierwszy z nowych katamaranów, który będzie mógł pomieścic 25 osób już za kilka tygodni zostanie przekazany francuskiej firmie logistycznej, która zaopatruje morskie platformy wiertnicze. Druga, mniejsza, na 12 osób jednostka trafi do armatora operującego na Jeziorze Genewskim. I będzie obsługiwać gości jednego z tamtejszych luksusowych hoteli. 

 

 

Tagi: katamaran, technologia, konstrukcja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865