TYP: a1

Analityka predykcyjna w walce z „zabójczymi falami”

czwartek, 3 marca 2016
Redakcja/MF
Nowoczesna technologia może pomóc statkom uniknąć zabójczych fal (tzw. rogue waves albo killer waves). Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology postanowili zastosować tzw. analitykę predykcyjną w przemyśle okrętowym.



Analityka predykcyjna to proces wydobywania informacji z zebranych wcześniej danych celem przewidywania przyszłych zdarzeń. Wykorzystuje się ją już w wielu dziedzinach (np. przy opracowywaniu prawdopodobieństwa awarii dla rozmaitych urządzeń. Naukowcy z MIT postanowili więc wykorzystać ją w przemyśle okrętowym – do ostrzegania jednostek przez tzw. rogue waves, czyli bardzo wysokimi, znacznie wyższymi niż przeciętnie falami. Cechą rogue waves jest to, że pojawiają się nagle, przy pozornie spokojnym morzu i są niezwykle groźne nawet dla dużych jednostek morskich i liniowców.

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology postanowili opracować narzędzie wykorzystujące analitykę predykcyjną, które ostrzegałoby statki przed takim niebezpieczeństwem. Rozwiązanie przez nich zastosowane potrafi ostrzec załogę przed falą na 2, 3 minuty przed uderzeniem fali. Czas ten powinien pozwolić załodze się przygotować na uderzenie.

Technologia wykorzystuje bardzo ciekawą obserwację. Fale mianowicie czasem gromadzą się w większe grupy, przemierzając razem morze czy ocean. Przy sprzyjających okolicznościach fale te wyzwalają nagromadzoną w nich ogromną energię i łączą się, zmieniając się w „killer waves”. Okoliczności te da się jednak przewidzieć. Specjalne boje oceaniczne mierzą ruch otaczającej je wody. Zebrane dane – wysokość fal, ich długość oraz częstość występowania - trafiają do komputera, który poddaje je analizie predykcyjnej przy wykorzystaniu specjalnego algorytmu.
Dokument opisujący metodę opracowaną przez naukowców z MIT można znaleźć tutaj: http://sandlab.mit.edu/Papers/16_JFM.pdf
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865