TYP: a1

Zdalnie sterowane statki przyszłością morskiego transportu?

czwartek, 7 lipca 2016
Z mediów/MF
Być może jeszcze w tym dziesięcioleciu zdalnie sterowane statki zastąpią załogowe kontenerowce na morskich szlakach. Nad wykorzystaniem tej technologii obecnie pracuje Rolls-Royce a projekt zaprezentowano podczas Autonomous Ship Symposium w Amsterdamie.


www.rolls-royce.com


- Wszystkie technologie do zdalnego sterowania statkami oraz ich całkowicie autonomicznego działania już istnieją — zapewniał wiceprezes ds. innowacji techniki morskiej w Rolls-Royce Oskar Levander. - Jeszcze w tej dekadzie zobaczycie pierwszy komercyjnie wykorzystywany statek bez załogi.

Jak podaje agencja Reuters, Rolls-Royce prowadzi obecnie testy takiej technologii w Finlandii. Program kosztuje 6,6 mln euro i ma zakończyć się w 2017 roku. Rolls-Royce opracował również symulator do sterowania statkami-dronami. W dokumentach przedstawionych podczas sympozjum znalazł się m.in. scenariusz opisujący co jest potrzebne, aby bezpiecznie wyprowadzić taki statek z zatłoczonego portu. Na pokładzie nie byłoby nikogo, a kapitan-sternik-operator siedziałby na brzegu.


www.rolls-royce.com


Według firmy Rolls-Royce statki w pełni autonomiczne lub zdalnie sterowane zwiększyłyby bezpieczeństwo ludzi — nie potrzebują przecież załogi. Spowodowałyby obniżkę ubezpieczeń i podwyższyłyby opłacalność morskiego transportu. Miejsce przeznaczone na kwatery załogi można przerobić na ładownie. Sama konstrukcja statków nie musiałaby uwzględniać obecność ludzi na pokładzie. Autonomiczne statki bez załogi byłyby również odporne na ataki piratów.

Mimo pozytywów podkreślanych przez Rolls-Royca, nowe technologie wciąż budzą wiele kontrowersji i pytań. W jaki sposób na przykład radzić sobie z awariami na morzu, skoro na pokładzie nie ma człowieka? Kto odpowiada za awarie i ewentualne katastrofy? Czy operatorzy na lądzie będą wystarczająco zdyscyplinowani, aby przez wiele tygodni dowodzić statkiem lub kontrolować poczynania komputera? I wreszcie co z atakami hakerów lub awariami łączności, które spowodują zakłócenia w przesyłania komend na statek?
Tagi: zdalne sterowanie, transport, Rolls-royce
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865