TYP: a1

Aktywiści kontra Shell

wtorek, 5 października 2021
Hanka Ciężadło

Tweede Petroleumhaven - terminal Shella w porcie w Rotterdamie został zablokowany przez aktywistów Greenpeace. O co tym razem chodziło „zielonym”? Co było ich celem? Jak skończyła się ta akcja? I co mają (albo będą mieć) wspólnego paliwa kopalne i... papierosy? 

 

Szczegóły akcji

Blokada portu, a właściwie terminala, trwała wiele godzin. Ludzie z Greenpeace wykazali się tutaj dużą dozą samozaparcia – użyli kajaków, pontonów, a także należącego do organizacji 33-metrowego żaglowca „Beluga”. Kilku działaczy wspięło się też na stojący na nabrzeżu 15-metrowy zbiornik paliwowy.

Jak czytamy na stronie organizacji, w proteście wzięło udział około 80 aktywistów pochodzących z 12 różnych krajów. Holenderska policja zatrzymała 22 osoby. 10 z nich zostało aresztowanych za bezprawne wejście na teren prywatny należący do koncernu Shell. Pozostałym 12 działaczom postawiono zarzut blokowania portu.

O co tu chodzi?

Aktywiści Greenpeace domagali się rezygnacji z ropy, benzyny i tak dalej - ale nie tylko. Protest Greenpeace miał bowiem związek z inicjatywą podpisaną przez ponad 20 organizacji ekologicznych. Żądają one ustanowienia prawnego zakazu reklamy oraz sponsorowania tego rodzaju paliw na terenie Unii Europejskiej.

Unijna działaczka na rzecz klimatu i energii, a zarazem główna organizatorka europejskiej inicjatywy obywatelskiej, Silvia Pastorelli, powiedziała: „Jesteśmy tu dzisiaj, aby podnieść zasłonę przemysłu paliw kopalnych i skonfrontować go z własną propagandą (...). Dzięki tej europejskiej inicjatywie obywatelskiej możemy kształtować prawo i odbierać mikrofon niektórym najbardziej zanieczyszczającym firmom na świecie”.

Czy protest odniesie skutek?

W zasadzie już odniósł – przecież zrobiło się o nim głośno. Warto pamiętać, że aby propozycja nowego prawa rzeczywiście została wzięta pod rozwagę, konieczne jest uzbieranie pod inicjatywą miliona zweryfikowanych podpisów w ciągu roku. W takiej sytuacji Komisja Europejska będzie zobowiązana do rozważenia wdrożenia żądań aktywistów do prawa europejskiego.

Działacze Greenpeace domagają się, by na stacjach benzynowych i zbiornikach paliwa znalazły się podobne ogłoszenia, jak na paczkach papierosów. Coś w stylu „paliwo zabija”. Aktywiści domagają się też zakazu reklamy paliw i sponsorowania przez koncerny rozmaitych wydarzeń czy instytucji kulturalnych.

„To przerażające, że moje ulubione sporty i muzea są sponsorowane przez linie lotnicze i firmy samochodowe. Reklamy paliw kopalnych należą do muzeum – nie są sponsorowane. Chcę powiedzieć, że to musi się skończyć. Jesteśmy pokoleniem, które położy kres branży paliw kopalnych” powiedziała Chaja Merk, jedna z aktywistek stojących podczas protestu na pokładzie „Belugi”.

Czy to się uda? Kto w takim układzie będzie sponsorował sport i kulturę? W Unii zapewne ktoś inny – i może będzie to pozytywne zjawisko, a może niekoniecznie. Warto jednak pamiętać, że Europa nie jest już pępkiem świata i z pewnością znajdą się na naszej planecie inni, jak choćby Chiny czy USA, którzy chętnie przytulą pieniążki od koncernów paliwowych.

Tagi: Greenpeace, port, blokada, Niderlandy, Shell
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642