TYP: a1

Powstanie droga wodna z Krakowa do Wiednia?

piątek, 24 września 2010
Weronika Morys
KrakówPolska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem długości dróg wodnych, jednak w celach transportowych wykorzystujemy tylko 1% z nich. Ta sytuacja ma się zmienić po wybudowaniu Kanału Śląskiego - nowej drogi wodnej, łączącej Wisłę z Odrą.

Nowy Kanał połączyłby Oświęcim z Kędzierzynem-Koźlem, a jego początek znajdowałby się w miejscu, gdzie Przemsza wpada do Wisły. Następnie droga wodna biegłaby w kierunku Tychów, przez jezioro Paprocany, dalej w kierunku Rybnika i doliny Rudy. W Kędzierzynie-Koźlu, dzięki projektowanemu kanałowi Odra-Łaba-Dunaj, byłaby możliwość połączenia wodnego w kierunku Wiednia i dalej na południe do Morza Czarnego lub na północ - Łabą do Morza Północnego.

Aby inwestycja mogła zostać zrealizowana potrzebna jest jednak pomoc Unii Europejskiej. Koszt budowy jednego kilometra kanału to około 6 mln euro. Połączenie Wisła-Odra miałoby długość 80 kilometrów, co daje niebagatelną kwotę 480 mln euro. Udział Unii w kosztach jest prawdopodobny, ponieważ budowa tego typu połączeń jest zgodna z dyrektywami, dotyczącymi preferencji dla transportu wodnego. O unijne dofinansowanie zabiegają nie tylko Polacy, ale i Czesi, którzy dzięki kanałowi zyskaliby wodne połączenie z Bałtykiem, Morzem Czarnym i Morzem Północnym. Czesi liczą, że przedsięwzięcie zostanie dofinansowane ze środków unijnych w latach 2014-2020.

Z budową kanału wiążą się liczne korzyści. Przede wszystkim wpłynąłby on na rozwój transportu rzecznego, który jest tańszy i mniej szkodliwy dla środowiska niż transport samochodowy. Pogłębienie i wyregulowanie koryt rzek zmniejszyłoby również zagrożenie powodziowe na obszarach objętych projektem. Projekt Kanału Śląskiego to dobra wiadomość dla Krakowa. Miasto zyskałoby połączenie nie tylko ze Śląskiem i Bałtykiem, ale także z Morzem Czarnym, Północnym i Adriatykiem.

Źródło: www.dziennikpolski24.pl
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 30 czerwca

Z przystani AKM w Górkach Zachodnich wyruszyli na wyprawę dookoła świata na jachcie "Antica" Jerzy Wąsowicz i Andrzej Sochaj (ze zmieniającymi się załogami; wyprawa trwała do 1997 r.).
niedziela, 30 czerwca 1991
W rejs na Spitsbergen wyruszył s/y "Euros" pod Kapitanem Aleksandrem Kaszowskim; w trudnych warunkach pogodowych i kłopotach z jachtem żeglarze przepłynęli 5047 Mm i powrócili do Górek Zachodnich 2 września.
czwartek, 30 czerwca 1977
Kazimierz Jaworski na "Spanielu" kończy regaty OSTAR jako drugi w swojej klasie i trzeci w punktacji generalnej.
środa, 30 czerwca 1976