TYP: a1

Co dalej z kanałem Dunaj-Odra?

wtorek, 12 kwietnia 2011
Weronika Morys

Początek Kanału Gliwickiego na Odrze w Kędzierzynie-Koźlu. Fot. Jaroslav Kubec
Kanał Odra-Dunaj-Łaba to planowana droga wodna mająca połączyć wymienione rzeki. Korytarz ma mieć około 550 km i przebiegać przez trzy państwa – Polskę, Czechy oraz Austrię lub Słowację. Wodny korytarz w ciągu Odra-Dunaj ma się rozpoczynać w okolicach Gliwic, gdzie będzie się łączył z kanałem Gliwickim. Koncepcja budowy wodnego korytarza Odra-Dunaj-Łaba bądź Odra-Dunaj istnieje już od lat, jak dotąd nie udało się jednak doprowadzić do jej realizacji.


Najtrudniejsze obecnie do rozwiązania problemy są związane z użeglowieniem dolnego odcinka Morawy, który ma się łączyć z Dunajem oraz z budową stopnia wodnego w okolicach Bratysławy. Rzeka Morawa, płynąca na granicy Słowacji i Austrii, ma status obszaru chronionego i ekolodzy z obu państw nie chcą słyszeć o budowie urządzeń hydrotechnicznych w jej biegu. Rozwiązaniem byłoby spiętrzenie Dunaju poniżej ujścia Morawy, za pomocą stopnia wodnego, który miałby powstać pod Bratysławą. Na to jednak nie zgadzają się Austriacy argumentując, że zagroziłaby to przyrodzie parku narodowego Donauauen (Dunajskie Łęgi). Jak dotąd nie udało się znaleźć satysfakcjonującego wszystkich rozwiązania i projekt utknął w martwym punkcie.

Alternatywą jest budowa kanału z pominięciem Morawy, poprzez słowacką rzekę Wag. Projekt użeglowienia Wagu na tym odcinku jest konsekwentnie realizowany, a co kilka lat oddawany jest do użytku nowy stopień wodny. Niektórzy specjaliści uważają, że korzystniejsze byłoby skupienie się na Wagu i inwestowanie w alternatywny odcinek kanału, niż rozpoczynanie wszystkiego od zera na Morawie.

Ujście Morawy do Dunaju:


Wyświetl większą mapę


Więcej informacji: www.porteuropa.eu.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865