TYP: a1

Sund, przewodnik dla żeglarzy - Jerzy Kuliński

poniedziałek, 22 sierpnia 2022
Redakcja/MF

Od kiedy Jurek Kuliński wypuścił na świat pierwsze wydanie swojej locyjki, jak je nazywa, minęło sporo czasu – jakieś ćwierć wieku, tyle, że nawet zdążyli się urodzić i zdobyć patenty nowi żeglarze. I mam nadzieję, że ruszą na Bałtyk – oczywiście dlatego, że mam do tego akwenu olbrzymi sentyment, ale też dlatego, że Bałtyk jest wymagający i uczy sztuki żeglarskiej. Im z pewnością „Sund” Kulińskiego się przyda, bo jaki i inne locyjki jest czymś w rodzaju porad starszego kolegi, na co zwracać uwagę, jak się przygotować do rejsu i jak go bezpiecznie i z przyjemnością, zgodnie z regulaminem śp. Janusza Zbierajewskiego odbyć.

 

Od razu uprzedzam, że autor „Sundu, przewodnika dla żeglarzy” jest wytrwałym wielbicielem papierowych map, które – w przeciwieństwie do elektroniki – nie wyłączą się w środku nocy niespodziewanie, dzięki czemu znajdziemy tutaj dokładny opis wydawnictw, jakim warto zaufać. Choć w książce wskazówki dotyczące elektronicznego oprzyrządowania także będą – przygotował je Tadeusz Lis, znany tym, którzy odwiedzają stronę Jerzego Kulińskiego.

 

Sund to najkrótszy szlak wodny łączący polskie porty z Morzem Północnym. Jeżeli chcemy odwiedzić np. kopenhaską syrenkę, musimy zawrzeć znajomość z Sundem. Znajomość wymagającą, bo Sund jest znacznie ciekawszy niż nudne oranie wód oceanu – znajdziemy tu całą gamę zjawisk hydrologicznych, spory ruch jednostek, różnych statków, promów, kutrów i jachtów, bogate oznakowania nawigacyjne (a pod tym względem Sund może być wzorem), mocno niestabilny klimat, silne, wielokierunkowe prądy wody, będące, co ciekawe, wynikiem nie pływów, a wiatrów. Ale jednocześnie to akwen niezwykle ciekawych portów, a autor w drugim wydaniu locyjki opisał dokładnie zaledwie jakąś połowę z nich, czyli 36.

 

Locja zaczyna się krótkim ogólnym opisem Sundu, wyliczeniem ważniejszych latarni morskich i świateł nawigacyjnych, podpowiedziami dotyczącymi pomocy nawigacyjnych. Osobny rozdział poświęcony jest słynnemu mostowi nad Sundem, potem poczytamy trochę o kanale Fastelbro, żeby ostatecznie przejść do opisu kolejnych portów. Dosyć dokładnego – wyposażenie i usługi na przystani, podejście, opis miejscowości i lokalnych – o ile takie istnieją – atrakcji. Wszystko zaopatrzone w rysunki, mapy i zdjęcia. Do tego od czasu do czasu autor dodaje wrażenia i wnioski ze swoich pobytów w opisywanych miejscach – tak, żeby Czytelniczka/Czytelnik mieli wrażenie jego obecności w nawigacyjnej.

 

Tytuł: Sund, przewodnik dla żeglarzy

Autor: Jerzy Kuliński

Wydawnictwo Nowator

 

 

 

Tagi: Jerzy Kuliński, Sund, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865