TYP: a1

Śmiertelny wyścig, Martin Dugard

piątek, 10 listopada 2017
Monika Frenkiel

Historia dramatycznej walki z żywiołem, w której zginęło sześciu żeglarzy, a kilkudziesięciu zostało rannych – bo z regat Sydney-Hobart w 1998 roku bez szwanku nie wyszedł żaden z zawodników. Martin Dugard, podróżnik, pisarz i poszukiwacz przygód opowiada nam wstrząsającą historię potwornego sztormu i dzielnych, a czasem lekkomyślnych mężczyzn i kobiet, którzy w tamtym roku stanęli oko w oko ze śmiercią.

Zapomnijcie o suchym opisaniu faktów. „Śmiertelny wyścig” to historia niezwykle emocjonalna. Z jej bohaterami się zaprzyjaźniamy, poznajemy ich rodziny, marzenia, oczekiwania, słabości. Wiemy, że słynne australijskie regaty miały przebieg dramatyczny – dzięki książce poznajemy przebieg wydarzeń niemal minuta po minucie. Opowiadają o nich ci, którzy byli w środku wodno-powietrznego piekła jak i ci, co czekali z napięciem na brzegu. Ratownicy, piloci, dziennikarze… Dugard na dodatek podejmuje próbę czegoś w rodzaju analizy wydarzeń, próbując ustalić – nie on pierwszy i nie ostatni – co było przyczyną tego, że w 1998 roku w Cieśninie Bassa, żywioł zebrał tak mordercze żniwo. Brak właściwych ostrzeżeń pogodowych, brak decyzji o odwołaniu regat gdy już wiadomo było, że sytuacja jest dramatyczna, złe decyzje poszczególnych kapitanów? To ostatnie to mieszanina odwagi, pewności siebie, żądzy zwycięstwa i nie bójmy się tego powiedzieć – także arogancji. Tych, którzy wierzyli w swoje umiejętności, najlepsze załogi, świetnie przygotowane łodzie, to, że to będzie „ich rok”.

Regaty Sydney – Hobart to coś w rodzaju żeglarskiego Everestu, niesamowicie trudne dla jachtów i załóg. Odbywają się w Cieśninia Bassa, znanej ze swoich pogodowych szaleństw, a udział biorą w nich zawodowcy i matadorzy, potwierdzając, że żeglarstwo jest narodowym sportem i hobby Australijczyków. Wielu z nich rok 1998 pokazał, że w obliczu żywiołu narodowa duma znika jak płomyk świeczki zdmuchnięty sztormem. Wielu z uczestników regat, o czym pisze Dugard, po dotarciu do bezpiecznego portu całowało ziemię i szlochało jak dzieci, obiecując sobie, że już nigdy nie wezmą udziału w regatach. Dla wieku był to ostateczny sprawdzian, co jest najważniejsze w zyciu. Dopływ adrenaliny i wygrana czy też życie, zdrowie, rodzina.

Książkę czyta się z zapartym tchem. Woda i wiatr robiły z łodziami i załogami co chciały. Pruły kadłuby, zrywały takielunek, wyrywały maszty. Łodzie koziołkowały, a żeglarze zostawali uwięzieni pod pokładem. Razem z nimi Czytelnik jest na pokładzie, zmywa krew i wymiociny, rozpaczliwie wzywa pomocy czy po prostu modli się czekając na śmierć. Gryzie paznokcie, czy ratownikom uda się odnaleźć załogę słynnego „Winstona Churchila” czy wyciągnąć z wody zmytych za burtę żeglarzy.

Książka dokument, która uczy pokory.

 

Tytuł: Śmiertelny wyścig”

Autor: Martun Dugard

Wydawnictwo Nautica

Książka jest dostępna w sklepie internetowym Wydawnictwa Nautica

 

 

Tagi: regaty, Martin Dugard, recenzja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865