TYP: a1

Jaka przyszłość czeka port w Elblągu?

czwartek, 28 listopada 2024
Hanka Ciężadło

Oby świetlana – chociaż na razie niewiele na to wskazuje. Od początku tego roku przez kanał przepłynęło 31 statków, co trudno uznać za imponujący wynik. Dlaczego jest, jak jest – skoro mogło być dużo lepiej?

Trudności obiektywne…

Z ustaleń reporterów portalu RMF24 wynika, że przyczyną problemu są przedłużające się procedury związane z pogłębieniem rzeki Elbląg na odcinku o długości około jednego kilometra. Warto zatem zastanowić się, z czego ta obstrukcja wynika – bo przypomnijmy, że plany były zupełnie inne. 17 września 2022 roku, w momencie otwarcia Przekopu, politycy zapowiadali, że rzeka zostanie pogłębiona w 1,5 roku.

Mamy listopad 2024, a więc zapowiadany termin minął – i wiadomo już, że poślizg będzie niemały, bowiem Urząd Morski w Gdyni informuje, że nie rozstrzygnięto jeszcze przetargu na wykonanie tych prac.

W obecnym stanie port zupełnie nie wykorzystuje swojego potencjału. Od 1 stycznia do 17 listopada bieżącego roku przepłynęło przez niego 31 statków towarowych, 32 jednostki rybackie i 1466 rekreacyjnych.

Ostatni kilometr

Przysłowie mówi, że diabeł tkwi w szczegółach – i wygląda na to, że przykład Elbląga doskonale to potwierdza. Obecnie został do pogłębienia jeden kilometr – niewiele, prawda? Dlaczego zatem po prostu go nie pogłębimy?

Jak powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, aktualnie prowadzone są prace dokumentacyjne. Podkreślił też, że w ostatnich miesiącach nastąpiła nie tylko zmiana rządu, ale też planów dotyczących specyfiki toru wodnego. Poprzednie władze planowały, że po wykonaniu prac szerokość rzeki Elbląg w dnie będzie wynosiła 20 metrów. Obecnie ministerstwo planuje, by było to 36 metrów, a to rzeczywiście spora różnica. Jeśli jednak zostanie ona wprowadzona, możliwości wykorzystania portu będą dużo większe. 

Co na to Urząd Morski?

Przedstawiciele UM w Gdyni potwierdzają, że w styczniu zostało zawarte porozumienie pomiędzy obecnym rządem a władzami samorządowymi Elbląga. Wtedy też rozpoczęto przygotowania do zrealizowania ostatniego etapu inwestycji, czyli kilometrowego odcinka prowadzącego bezpośrednio do portu w Elblągu. Dlaczego dopiero w styczniu?

Wcześniej takie porozumienie było niemożliwe z uwagi na długotrwały spór pomiędzy ówczesnym rządem a samorządem. Dotyczył on tego, kto powinien zapłacić za ten ostatni kilometr. Teraz wiadomo już, że strona rządowa.

Na razie – papierologia

W listopadzie 2024 roku postęp prac na ostatnim, kilometrowym odcinku, widać głównie w dokumentacji; dobre i to. Wiadomo, że opracowane zostały następujące dokumenty:

  • raport z analizy geologicznej,
  • raport z określenia konsystencji osadów (chodziło głównie o związki azotu i fosforu),
  • Karta Informacyjna Przedsięwzięcia.

Teraz pozostaje uzyskać decyzje środowiskowe oraz analizy dotyczące nowej szerokości toru wodnego w dnie. A potem już tylko przetarg – i… zobaczymy. Jak mówi Michał Missan, prezydent Elbląga, zakończenie realizacji ostatniego etapu inwestycji może się przedłużyć; być może nawet do 2029 roku.

Tagi: Elblag, przekop, kanał
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642