TYP: a1

17 września „odczarowany”

wtorek, 5 kwietnia 2022
Hanka Ciężadło

Większości Polaków ten dzień kojarzy się dość jednoznacznie – 17 września 1939 r. napadli nas Rosjanie, występujący wówczas pod ksywką Związku Radzieckiego. Czy zatem można wyobrazić sobie lepszą datę na otwarcie kanału żeglugowego w inwestycji, która pozostaje solą w rosyjskim oku?

Ten słynny przekop...

Na przekop przez Mierzeję Wiślaną można patrzeć w różnoraki sposób – bardziej lub mniej polityczny. Zapewne macie własne opinie na jego temat. W tym momencie skupmy się jednak nie na przerzucaniu się argumentami, ale na faktach. (Nawiasem mówiąc, obszerną analizę tego tematu znajdziecie w najnowszym wydaniu magazynu Morze, które ukaże się już na dniach).

A fakty są takie, że Rosji ta inwestycja bardzo się nie podoba. Strasznie fajnie było móc szachować stronę polską, wydając i cofając pozwolenia na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską wedle własnego uznania. Nie tyle dla jakichś konkretnych korzyści, ile dla czystej przyjemności dokuczania.

Zapewne nie spodoba jej się jeszcze bardziej, gdy kanał żeglugowy zostanie otwarty i przepłyną nim pierwsze jednostki. Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, ma to nastąpić 17 września tego roku.

Nowa droga wodna

Warto podkreślić, że przekop przez Mierzeję to główna, ale niejedyna część drogi wodnej, prowadzącej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. Będzie ona mieć łącznie 23 km długości, z czego 2,5 km z tego stanowić będą śluza, port zewnętrzny i stanowisko postojowe. Cały tor wodny będzie miał 5 metrów głębokości. Inwestorem budowy nowej drogi wodnej jest Urząd Morski w Gdyni.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, powiedział: „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest jedną z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej wagę rozumiemy szczególnie teraz, w dobie inwazji Rosji na Ukrainę. Po zakończeniu budowy tej inwestycji statki będą mogły zawijać do portu w Elblągu, płynąc wyłącznie po naszych wodach, co uniezależni armatorów od woli strony rosyjskiej”.

 

Tagi: przekop, inwestycja, otwarcie Gróbarczyk, Rosja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865