TYP: a1

Porty i statki narażone na ataki hakerów

poniedziałek, 27 kwietnia 2015
z mediów | JM
O cybernetycznych zagrożeniach w transporcie morskim mówi się już od kilku lat. Zabezpieczenia portów i statków przed tego typu działaniami wciąż są jednak niewystarczające. Jak podaje zajmująca się zabezpieczeniami firma Cyberkeel, na ataki cybernetyczne narażone jest nawet 90% głównych linii handlowych.

hacking

Podczas pasażerskiego rejsu, silniki statku nagle wyłączają się. Unieruchomiona jednostka staje się łatwym łupem dla piratów. Wypełniony towarem kontenerowiec, zdalnie zmuszony do zmiany trasy, wpada wprost w przygotowaną wcześniej pułapkę. Tego typu scenariusze, związane z cyberterroryzmem na wodzie, pozostają póki co w strefie teorii. Eksperci do spraw bezpieczeństwa ostrzegają jednak, że już wkrótce takie akcje mogą stać się codzienną rzeczywistością. Testy przeprowadzane przez firmy takie jak Cyberkeel dowodzą, że takie działania jak zatajenie obecności jednostki dla radarów, czy przeciwnie - pojawienie się na nich nieistniejących obiektów, już dziś mogą prowadzić do poważnych zagrożeń na wodzie.

Choć cyberataki na płynące statki nie są jeszcze powszechnym problemem, w znacznie gorszej sytuacji znajdują się lądowe elementy operacji morskich, takie jak porty. Jeden umiejętnie wprowadzony wirus może zniszczyć dane na dziesiątkach tysięcy komputerów. Tak było w 2012 roku w Arabii Saudyjskiej, kiedy zdalnie wymazano dane z 30 tysięcy komputerów obsługujących rafinerię Saudi Aramco. Rok później, hakerzy doprowadzili do "zniknięcia" kontenerów z narkotykami z systemu portu w Antwerpii. Zagrożeniem jest także proceder zwany "click-jacking", czyli podszywanie się przez cyberprzestępców pod legalnych przedstawicieli firm, celem wyłudzania danych. Kilka tygodni temu tego typu atak wykryto na stronie internetowej nowozelandzkiej linii żeglugowej. Z przebadanych 20 czołowych linii, aż 18 było narażonych na ataki cybernetyczne.
Tagi: hacking, hacker, bezpieczeństwo, cyber, piraci
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865