TYP: a1

Guleta - sposób na leniwy rejs

piątek, 29 października 2010
Weronika Morys
John Yavuz CanGulety to tradycyjne drewniane dwumasztowe statki żaglowe. Są typowe dla południowo-zachodniego wybrzeża Turcji, choć podobne jachty można spotkać na całym wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Niegdyś jednostki te służyły głównie rybakom, dzisiaj gulety posiadają większe rozmiary i zwiększoną ilość kabin, aby umożliwić niebieskie rejsy czarterowe dla turystów.

Żeglowanie na gulecie różni się od tradycyjnego żeglowania wyczarterowanym jachtem tym, że pierwsza z wymienionych jednostek posiada stałą załogę (kapitana, marynarzy i kucharza), a turyści są na pokładzie tylko gośćmi. Dzięki temu goście gulety mogą pozwolić sobie na pełen relaks i odpoczynek i zapomnieć o wszelkich obowiązkach.

Współczesne gulety są nadal budowane ręcznie w tradycyjny sposób, ale posiadają nowoczesne wnętrze, które zapewnia wygodę podczas rejsu. Pierwotnie gulety miały między 10 a 15 metrów długości. Później pojawił się popyt na coraz większe jednostki i takie też zaczęto budować. Wśród około 2000 jachtów typu guleta, 500-600 jest przeznaczonych do świadczenia usług czarterowych o bardzo wysokim standardzie. Większość współczesnych gulet ma od 20 do 30 m długości i posiada od 5 do 8 kabin. Można jednak znaleźć jednostki 2- lub 16-kabinowe, od niskokosztowych po luksusowe.

Guleta Guleta

Luksusowe jednostki, oprócz standardowego wyposażenia posiadają w przestronnych kojach jacuzzi i telewizory plazmowe z DVD. Na pokładzie jest mnóstwo miejsca na zażywanie kąpieli słonecznych. Znajduje się tu też zadaszona część restauracyjna i wypoczynkowa. Na większości jachtów przestronny salon znajduje się także wewnątrz jednostki. Jest on wyposażony w bar i część restauracyjną, jednak turyści korzystają zwykle z jadalni na pokładzie. W większości salonów znajduje się TV, DVD i klimatyzacja.

Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Gulet rejsy wakacyjne cechują się większym wskaźnikiem zadowolenia klientów niż jakiekolwiek inne oferty wyjazdowe. W czasie rejsu guletą nie trzeba się martwić o obiad czy rezerwację miejsca w nocnym klubie, spieszyć na kolejny samolot, który zawiezie nas do następnego miejsca pobytu, ani wciąż pakować i rozpakowywać na nowo. Można leżeć na brzuchu i w spokoju cieszyć się widokiem błękitnych fal.

Ceny czarterów wahają się od 280 do 5000 euro za tygodniowy rejs jednej osoby. Najczęściej ceny zawierają się w przedziale od 500 a 1200 euro.

Guleta Lindsay Joye, www.flickr.com
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959