TYP: a1

Zmodernizowany ORP Bałtyk wraca do służby

poniedziałek, 26 września 2016
Informacja prasowa/MWRP
Zbiornikowiec ORP Bałtyk powrócił do macierzystego portu wojennego w Gdyni, po zakończonym remoncie stoczniowym. Okręt przechodził naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową.

ORP Bałtyk
Fot. MWRP


Remont zbiornikowca paliwowego typu ZP-1200M trwał 13 miesięcy. Wszystkie prace remontowo – modernizacyjne wykonywała firma Net-Marine na terenie stoczni Makrum Pomerania w Szczecinie.

„Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych firm. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie. Ponadto, modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Obecnie jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może uzupełniać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę, podczas ruchu okrętów” – relacjonuje dowódca okrętu kpt. mar. Krzysztof Duszyński.

ORP Bałtyk obecnie posiada zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydajność systemu RAS (Replenishment At Sea – uzupełnianie zapasów na morzu) waha się w granicy 40-70 m3/h, a ograniczona jest średnicą zamontowanego węża, która wynosi 2,5 cala (65 mm). Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu, na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.

W ramach naprawy głównej (poza opisanym powyżej systemem RAS), na zbiornikowcu ORP Bałtyk, wykonano następujące prace:

• remont kapitalny silników głównych oraz przekładni redukcyjnych,
• wymiana systemu centralnego ogrzewania,
• montaż systemu klimatyzacji oraz nawiewu na wszystkich kondygnacjach,
• zamontowanie stacji uzdatniania wody (również ładunkowej),
• zamontowanie systemu neutralizacji fekaliów,
• naprawa średnia zestawów artyleryjskich,
• wymiana łodzi ratunkowych,
• całkowita wymiana poszycia, mebli oraz oświetlenia wewnątrz okrętu,
• zamontowanie systemu sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi.

Tagi: ORP Bałtyk, zbiornikowiec, remont, marynarka wojenna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865