TYP: a1

Zderzenie statków: aresztowany kapitan i „rażące niedbalstwo”

środa, 12 marca 2025
Hanka Ciężadło

Kapitan kontenerowca, który zderzył się z tankowcem u wybrzeży Wielkiej Brytanii, został aresztowany przez policję Humberside pod zarzutem „rażącego niedbalstwa”. Prawdopodobnie to właśnie ono stało się przyczyną incydentu i związanego z nim zaginięcia jednego z marynarzy. Fakt zatrzymania 59-latka potwierdził niemiecki armator kontenerowca.

W wielkim skrócie

Do katastrofy doszło w miniony poniedziałek u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Kontenerowiec Solong uderzył w stojący na kotwicy tankowiec Stena Immaculate, przewożący paliwo lotnicze dla Stanów Zjednoczonych.

W wyniku kolizji oba statki stanęły w płomieniach, a duża ilość paliwa znalazła się w morzu, powodując skażenie środowiska o nieznanej jeszcze skali. Kontenerowiec był czarterowany przez amerykańską firmę i przewoził 220 000 baryłek paliwa Jet-A1. Wiadomo, że było ono transportowane w 16 zbiornikach, a w efekcie zderzenia co najmniej jeden z nich uległ rozszczelnieniu. W akcji ratunkowej wzięły udział statki ratunkowe, śmigłowce, samolot straży przybrzeżnej i jednostki gaśnicze. Udało się uratować 36 marynarzy, jeden został uznany za zaginionego.

Jak to się stało?

Do katastrofy doszło, gdy kontenerowiec był w trasie z Grangemouth (Szkocja) do Rotterdamu. Z danych AIS wynika, że statek poruszał się z prędkością 16 węzłów i nie zrobił nic, aby uniknąć zderzenia. Wyglądało to tak, jakby nikt na pokładzie Solong nie zdawał sobie sprawy z faktu, że za chwilę dojdzie do katastrofy. 

Śledztwo w sprawie incydentu prowadzą straż przybrzeżna i brytyjska agencja ds. żeglugi morskiej oraz policja Humberside. Jak powiedział starszy inspektor śledczy, detektyw Craig Nicholson: „Policja Humberside ma pierwszeństwo w dochodzeniu w sprawie wszelkich potencjalnych przestępstw wynikających z kolizji dwóch statków”. 

Tagi: kontenerowiec, tankowiec, zderzenie, kolizja, Wielka Brytania
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865