TYP: a1

Wystawa polskich pojazdów podwodnych

wtorek, 18 kwietnia 2023
Informacja prasowa/NMM w Gdańsku

Już od 28 kwietnia w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku będzie można podziwiać Delfina, Grzesia, Mantę, Meduzę i ich towarzyszy, czyli  podwodne pojazdy służące do wykonywania inspekcji, pomiarów, zdjęć i filmów narzędzi połowowych oraz dna morskiego. 


„W toni. Polskie pojazdy podwodne ze zbiorów NMM w Gdańsku” - taki tytuł nosi wystawa, na której zobaczymy specjalistyczny sprzęt oraz pojazdy podwodne rodzimej konstrukcji wykorzystywane podczas podwodnych prac naukowych prowadzonych w latach 1954 – 1993. Do jednego z najbardziej charakterystycznych eksponatów można zaliczyć, ważący półtorej tony, pojazd podwodny Delfin II. Obiekt odkupiony od prywatnego właściciela przez ponad rok poddawany był zabiegom konserwacyjnym w Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie.
– Skorodowany pojazd wymagał mycia, piaskowania, rozkręcenia, wymiany uszkodzonych elementów blachy oraz odmalowania. „Delfin II” służył  do obserwacji narzędzi połowowych. W czasie pracy pojazd był holowany. W części środkowej znajduje się nadbudówka z hermetycznie zamykanym włazem. Jest też drugi właz, przewidziany do awaryjnego opuszczania pojazdu. Po obu stronach korpusu znajdują się zbiorniki balastowe napełnione sprężonym powietrzem, którego zapas mieścił się w dwóch 50-litrowych butlach pod ciśnieniem 150 atmosfer. Dziewięć iluminatorów skierowanych do przodu, na boki, w dół i do tyłu pozwalało na prowadzenie obserwacji oraz wykonywanie zdjęć fotograficznych – tłumaczy dr Marcin Westphal, zastępca dyr. NMM ds. merytorycznych.
Pojazd podwodny został zakupiony dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obok Delfina II, na wystawie stanie także jego młodszy brat „Delfin I”, który mógł pomieścić tylko jedną osobę o niskim wzroście. 
Ale Delfin to nie jedyny ciekawy eksponat. Kolejnym jest statek głębinowy Grześ, którego konstrukcję tworzą kabina załogi i kadłub zewnętrzny, składający się między innymi z ramy nośnej, kadłuba opływowego i zbiorników wypornościowych oraz akwaplan „Manta-2” – holowany pojazd podwodny dla jednego płetwonurka. Swoim kształtem przypomina samolot z deltowymi skrzydłami i opływką ze szkła akrylowego zakrywającą głowę i część tułowia nurka. Na wystawie znajdziemy też bezzałogowy, zdalnie sterowany pojazd głębinowy „Koral AT” - prototyp pojazdu do inspekcji podwodnej infrastruktury technicznej, badań biologii morza, dna morskiego, archeologii podwodnej, rozpoznawania zagrożeń dla środowiska przyrodniczego oraz do celów wojskowych.
Wystawie towarzyszy będzie bogata oprawa multimedialna oraz katalog. 
Ekspozycja w Spichlerzach na Ołowiance potrwa od 28.04.2023 r do 3.03.2024 r.

 

Tagi: pojazdy podwodne, Narodowe Muzeum Morskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865