TYP: a1

Wlk. Brytania „żałośnie” przygotowana na obronę

poniedziałek, 16 czerwca 2025
Hanka Ciężadlo

Do takiego mało budującego wniosku doszli brytyjscy analitycy, o czym możemy przeczytać w The Guardian. Ich zdaniem, gdyby ktoś chciałby zaatakować podmorską infrastrukturę krytyczną, Wielka Brytania miałaby duży problem, by się temu przeciwstawić. Jak duży? Wystarczy wspomnieć, że Brytyjczycy są w stanie kontrolować zaledwie 22 proc. swojej wyłącznej strefy ekonomicznej. 

Kogo się boją Wyspiarze?

Wygląda na to, że Chin i Rosji – a zdaniem brytyjskich analityków ten strach nie jest irracjonalny; przeciwnie, ma on solidne podstawy: z raportów CSRI Raport China Strategic Risks Institute wynika, że w okresie od stycznia 2021 do kwietnia 2025 u wybrzeży Wielkiej Brytanii miało miejsce 12 prób sabotażu podmorskich instalacji.

W dziesięciu przypadkach statki sabotażystów udało się zidentyfikować – jak twierdzi strona brytyjska, osiem z tych dziesięciu statków miało jakieś związki z Rosją albo Chinami. Zdaniem Brytyjczyków, niebezpieczeństwo jest realne – ich kraj jest kluczowym węzłem euroatlantyckiej infrastruktury kablowej, więc jest właściwie pewne, iż prędzej czy później stanie się celem ataku sabotażystów.

Szara strefa

Brytyjscy analitycy mówią o szarej strefie nie w kontekście rynku pracy, ale wojny – a właściwie działania na jej granicy. Incydenty są tak wymierzone, by jak najbardziej osłabiać siły przeciwnika, choćby poprzez angażowanie go w ciągły monitoring i utrzymywanie w stałym napięciu – z drugiej jednak strony, żaden incydent nie jest na tyle poważny, by można było odpowiedzieć na niego, jak na atak.

Trzeba pamiętać, że około 99% międzykontynentalnej transmisji danych odbywa się za pośrednictwem podmorskich systemów kablowych. Dla państwa wyspiarskiego, jakim jest Wielka Brytania, ma to szczególnie duże znaczenie. Przerwanie podmorskiej komunikacji może oznaczać paraliż komunikacyjny, problemy z bankowością, przerwy w świadczeniu podstawowych usług itp.

I co z tym zrobimy?

Wnioski specjalistów są miażdżące. Mimo realnego zagrożenia Brytyjczycy działają z typową dla siebie flegmą. Z raportu CSRI obecnie Wielka Brytania jest w stanie monitorować zaledwie 22 procent swojej wyłącznej strefy ekonomicznej.

Jak powiedział dyrektor wykonawczy CSRI, Andrew Yeh: „Podmorskie kable stanowią podstawę dobrobytu i bezpieczeństwa w erze cyfrowej. Nie możemy pozwolić sobie na naiwność w kwestii bezprecedensowego zagrożenia, jakie szara strefa Chin i Rosji stwarza dla podmorskiej infrastruktury Wielkiej Brytanii”. Dodał, że Wlk. Brytania jest „żałośnie” przygotowana do obrony przed sabotażystami. Jako rozwiązanie polecił… zwrócenie się o pomoc do partnerów, takich jak Tajwan, który, zdaniem dyrektora, ma bogate doświadczenie w radzeniu sobie z aktami sabotażu.

 

Tagi: Wielka Brytania, kable, sabotaż, CSRI
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865