TYP: a1

USA i okręty podwodne nowej generacji

środa, 2 czerwca 2021
Hanka Ciężadło

Marynarka Wojenna USA planuje budowę supernowoczesnych okrętów podwodnych. Mimo iż jednostki mają wejść do użytku dopiero za 10 lat, już stały się przedmiotem zainteresowania specjalistów z Congressional Research Service, dziennikarzy, a zapewne również szpiegów.

Po co im to?

Dobre pytanie – i jak najbardziej uzasadnione. Jak zapewne wiecie, US Navy dysponuje całkiem sporą flotą, w skład której wchodzą okręty podwodne klasy Los Angeles (niezbyt nowoczesne, ale i tak nowsze, niż ORP Orzeł), okręty klasy Seawolf (SSN-21) oraz najnowsze - klasy Virginia, oznaczane symbolem NSSN (New Attack Submarine).

W jakim zatem celu Amerykanie mieliby fundować sobie z publicznych pieniędzy kolejne jednostki jeszcze nowszej generacji? Wygląda na to, że chodzi tu bardziej o prestiż i chęć przebicia konkurencji (a przynajmniej nadążania za nią), niż o jakąś rzeczywistą potrzebę.

Made in the USA

W krajach anglojęzycznych funkcjonuje takie powiedzonko: „Keeping up with the Joneses”. Oznacza ono, że traktujemy sąsiadów jako benchmark - a mówiąc prościej, że próbujemy im dorównać na każdym polu, kupując coraz to nowe sprzęty, niezależnie od tego, czy rzeczywiście jest nam to potrzebne.

Kto zatem jest Jonesem dla Stanów Zjednoczonych? Z pewnością ktoś, kto dysponuje największą obecnie flotą na świecie – czyli modernizowana na bieżąco Marynarka Armii Ludowo-Wyzwoleńczej Chin. Drugie miejsce należy w tym względzie przyznać Rosjanom, którzy również wyasygnowali ostatnio pewne środki na nowe okręty podwodne. W tej sytuacji Amerykanie nie mogą przecież być gorsi, prawda?

Jasne, że nie

Amerykańskie okręty najnowszej generacji będą nosiły oznaczenie SSN(X). Ich głównym zadaniem ma być bezpośrednie zwalczanie wrogich jednostek nawodnych oraz podwodnych. Oznaczałoby to, że będą one bardziej zbliżone do okrętów klasy Seawolf, niż Virginia. Te drugie stanowią bowiem tańszą i bardziej „lajtową” wersję Seawolfów, mogącą też służyć do przemieszczania płetwonurków bojowych (SEAL) oraz do ataków na cele lądowe.

Eksperci twierdzą, że nowe jednostki będą większe, niż dotychczasowe okręty podwodne US Navy. Mają też mieć wzmocniony kadłub, co umożliwi im zanurzenie na duże głębokości, a także zwiększoną liczbę wyrzutni oraz magazynów na amunicję. Najprawdopodobniej będą też przystosowane do przewożenia podwodnych dronów bojowych.

 

Tagi: USA, US Navy, okręt podwodny, inwestycja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865