TYP: a1

Sztuczna inteligencja w MW?

czwartek, 11 lutego 2021
Hanka Ciężadło

Niedawno na ORP „Wodnik” zainstalowano Navdec - nawigacyjny system wspomagania decyzji w sytuacjach kolizyjnych na morzu. Warto podkreślić, że jest to pierwszy okręt Marynarki Wojennej RP wyposażony w takie wspomaganie. Dzięki współpracy ze spółką spin-out, w skład której weszli pracownicy Akademii Morskiej pod kierunkiem kpt. Piotra Wołejszy możliwe było włączenie systemu do zintegrowanego mostka „Wodnika”.  

Z cywila do armii

Zwykle wynalazki przebywają dokładnie odwrotną drogę: najpierw służą celom wojskowym i dopiero po pewnym czasie trafiają „pod strzechy”. Tym razem jednak było inaczej: system wspomagania Navdec został zamontowany na ORP „Wodnik” w grudniu 2020 roku, a wcześniej, już od 2017 roku, montowano go na statkach cywilnych – korzystały z nich między innymi promy Polferries oraz jednostki Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.  

ORP „Wodnik” został wybrany nieprzypadkowo – statek służy do praktycznego szkolenia kadr Marynarki Wojennej RP i odbywania praktyk nawigacyjnych oraz technicznych. Pływa po różnorodnych akwenach w zmiennych warunkach, co stwarza szerokie możliwości przetestowania systemu Navdec.

Made in Poland

Warto podkreślić, że jest to pierwszy na świecie system nawigacyjny służący do zapobiegania kolizjom w ruchu morskim. Navdec to polski wynalazek – jego autorami są naukowcy z zespołu prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego z Akademii Morskiej w Szczecinie. Innowacyjne funkcje, jakie oferuje system, mają zgłoszenia patentowe zarówno w Polsce jak i za granicą.

Navdec rejestruje dane dotyczące aktualnej pozycji jednostki, a w razie zagrożenia kolizją z innym obiektem proponuje zmianę kursu na bezpieczny. System znacząco zwiększa możliwości standardowo montowanych urządzeń i w czasie rzeczywistym opracowuje rozwiązania zapewniające bezpieczną nawigację. Może też stanowić część systemu nawigacji jednostek autonomicznych.

Warto przypomnieć, że około 90 proc. wszystkich zatonięć statków spowodowanych jest błędem ludzkim. Dzięki wspomaganiu ze strony systemu Navdec będzie można zapobiec wielu takim wydarzeniom w przyszłości. 

 

Tagi: Marynarka Wojenna, Navdec, Akademia Morska, sztuczna inteligencja, nawigacja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865