TYP: a1

Rumuński okręt uderzył w dryfującą minę

poniedziałek, 12 września 2022
Hanka Ciężadło

Do incydentu doszło około 25 mil morskich na północny wschód od portu Konstanca na Morzu Czarnym. Kiedy jednostka rumuńskiej marynarki wojennej próbowała rozbroić ładunek wybuchowy, nastąpił wybuch. Na szczęście nikt z liczącej 75 osób załogi nie został ranny.

Jak to się stało?

Jak informuje rumuńskie ministerstwo obrony, okręt marynarki wojennej brał udział w akcji rozbrajania miny. Operacja miała miejsce w miniony czwartek i była przeprowadzana w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Silny wiatr i wysokie fale znacznie utrudniały realizację zadania. Prawdopodobnie to właśnie z ich powodu doszło do eksplozji ładunku.

Mimo znacznej siły wybuchu żaden z marynarzy nie zginął ani nie został ranny. W oficjalnym komunikacie ministerstwa czytamy również, że nie ma większych szkód na pokładzie, a konstrukcja jednostki nie została naruszona.

Dryfujące zagrożenie

Od początku wojny na Ukrainie Morze Czarne stanowi jeden z najniebezpieczniejszych akwenów na świecie. Problemem są nie tylko rosyjskie jednostki, ale też dryfujące miny, bardzo trudne do znalezienia i zneutralizowania.

Warto przypomnieć, że w ciągu 200 dni trwania tego konfliktu Rumunia, Bułgaria, Turcja oraz Ukraina zniszczyły na zachodnich wodach Morza Czarnego już 28 takich ładunków. Problem jest jednak ogromy – wojna zaczęła się 24 lutego, a już w połowie marca szacowano ilość dryfujących min na około 400 sztuk. Zarówno Rosjanie, jak i Ukraińcy wypierają się stosowania tego rodzaju ładunków wybuchowych.

Broń asymetryczna

Dryfujące miny uznawane są za tzw. broń asymetryczną. Nie chodzi tu jednak o kształt: rzecz w tym, że mogą one wyrządzić stosunkowo duże szkody w odniesieniu do swojej ceny. Tego rodzaju ładunki występują w wielu odmianach, a na dodatek mogą być rozmieszczone na rozmaitych głębokościach.

Różny bywa też sposób ich detonacji: te najstarsze aktywują się pod wpływem kontaktu z jakimś obiektem (np. kadłubem jednostki pływającej – zauważmy, że niekoniecznie musi to być okręt marynarki wojennej). Nowsze modele reagują na fale magnetyczne, zmiany ciśnienia, albo dźwięki. Lokalizowanie i neutralizacja takich ładunków jest bardzo uciążliwa, a przy tym powoduje znaczne utrudnienia w ruchu morskim.

Tagi: miny, Rumunia, Morze Czarne, eksplozja, zagrożenie, wojna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865