Rozbudowa Kanału Panamskiego, który łączy Ocean Spokojny z Atlantykiem, weszła w ostatnią fazę. Trwają testy wrót śluz zlokalizowanych po stronie atlantyckiej kanału. Próby rozpoczęły się pod koniec czerwca i potrwają 3 miesiące. Otwarcie kanału, które pierwotnie miało się odbyć w roku 2014, obecnie planowane jest na pierwszą połowę 2016 roku.
Po zakończeniu przebudowy przez kanał będą mogły przepływać statki o pojemności 14 tys. TEU, czyli trzy razy większe niż dotychczas. Ma to ogromne znaczenie dla armatorów, dla których używanie większych jednostek jest bardziej opłacalne. Koszt przebudowy kanału sięga 5,25 mld USD.
Więcej o decydującej fazie rozbudowy w materiale wideo poniżej.
Mający już ponad 100 lat Kanał Panamski może doczekać się wkrótce konkurencji ze strony powstającego Kanału Nikaraguańskiego. Jego budowa rozpoczęła się formalnie w grudniu 2014 roku, jednak dotychczas nie jest znany nawet jego dokładny przebieg. Budząca wiele kontrowersji przede wszystkim wśród ekologów, naukowców i obrońców praw człowieka budowla ma powstać do 2019 roku.
Na początku sierpnia z kolei planowane jest otwarcie drugiej nitki innej słynnej drogi wodnej - Kanału Sueskiego. Nowy kanał o długości 35 km biegnie równolegle do środkowej części istniejącego. Pozwoli on na ruch statków w obu kierunkach jednocześnie, dzięki czemu zmniejszy się o połowę czas potrzebny na pokonanie przeprawy.
Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi