TYP: a1

Rosyjski lotniskowiec zatopił dok remontowy

środa, 31 października 2018
Z mediów/PAP

Podczas remontu „Admirała Kuzniecowa”, jedynego lotniskowca Floty Federacji Rosyjskiej doszło do wypadku – zatonął dok, w którym remontowano okręt. Sam „Admirał Kuzniecow” też doznał uszkodzeń, kilka osób zostało rannych.

"Admirał Kuzniecow" znajduje się w 82. Okrętowym Zakładzie Remontowym w okolicach Murmańska. Trafił tam tuż po misji na Morzu Śródziemnym. Do wypadku doszło w nocy w poniedziałku na wtorek, w trakcie spuszczania lotniskowca na wodę. Około północy nastąpiło przerwanie dostaw energii elektrycznej. Spowodowało to niespodziewany i niemożliwy do powstrzymania, napływ wody zaburtowej do zbiorników balastowych pływającego doku PD-50, w którym znajdował się lotniskowiec. Dok zaczął się przechylać, czego z kolei nie wytrzymały dwa żurawie wieżowe. Jeden spadł na pokład lotniskowca, powodując znaczne uszkodzenia, a drugi na nabrzeże.

 

„Admirał Kuzniecow” zaczął zsuwać się z przechylonego doku, zdecydowano więc o jak najszybszym wyprowadzeniu okrętu do basenu portowego. Kiedy tylko kadłub zszedł z doku, ten w wyniku falowania i wody napływającej do zbiorników balastowych, osiadł na dnie. W czasie całego procesu obrażenia odniosło czterech pracowników stoczni.

 

Zatopienie doku to spory problem dla Rosji, jest to bowiem największy dok na północy, jakim dysponują Rosjanie, więc flota Północna straciła zdolność do remontów i przeglądów okresowych krążowników, niszczycieli i atomowych lodołamaczy, które zimą osłaniały rejsy okrętów bojowych. Bez PD-50 okręty trzeba będzie remontować w dalekowschodniej części kraju.


Podniesienie doku, jak oceniają rosyjskie media, może być bardzo kosztowne – mówi się o kwotach sięgających miliardów dolarów – i potrwa co najmniej rok. Co lepsze, remont „Admirała Kuzniecowa” nie był ubezpieczony  i Zjednoczone Zakłady Stoczniowe zamierzają domagać się odszkodowania na drodze sądowej za szkody wyrządzone w wyniku upadku dźwigu na pokład okrętu.

 

Tagi: Admirał Kuzniecow, okręt, dok, wypadek
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865