TYP: a1

Prestiżowa nagroda dla polskiego statku

poniedziałek, 13 listopada 2023
Hanka Ciężadło

I to kosmicznego… no, prawie. Zbudowany w Szczecinie Canopée, który otrzymał właśnie miano „Statku Roku”, jest bowiem przeznaczony dla potrzeb Europejskiej Agencji Kosmicznej. Czym wyróżnia się ta jednostka i co warto o niej wiedzieć?

Pierwszy na świecie

6 listopada w Rotterdamie odbyła się Gala Nagród Morskich, będąca wielkim świętem holenderskiego sektora morskiego. Podczas niej przyznawanych jest wiele ważnych nagród w takich kategoriach, jak talent, osiągnięcia, bezpieczeństwo, innowacje, czy właśnie tytuł Statku Roku. Tym razem uhonorowano nim zbudowanego w Polsce rorowca Canopée. Powstał on wskutek kooperacji stoczni Neptun (Szczecin) oraz Partner (Police), na zlecenie firmy Jifmar Offshore Services. OK, i poza udaną międzynarodową współpracą — co w nim takiego niezwykłego?

Przede wszystkim hybrydowy napęd: jednostka, poza silnikiem diesla, została też wyposażona w skrzydła OceanWings, czyli innowacyjne, sztywne żagle, o których już kiedyś pisaliśmy. Warto podkreślić, że Canopée jest pierwszym na świecie hybydowym statkiem przemysłowym. W jego przypadku powierzchnia „szmat” wyniosła 1500 metrów kwadratowych, a ponieważ mają one możliwość obracania się o 360 stopni i precyzyjnego ustawiania kąta nachylenia, będą pracować wydajniej, niż tradycyjne żagle.

Ale kosmos…

Hybrydowy napęd to nie wszystko – sam fakt jego zamontowania z pewnością nie wystarczyłby do przyznania tytułu Statku Roku. Poza zastosowaniem sztywnych żagli jednostkę wyróżnia też coś innego — wyjątkowe, „kosmiczne” przeznaczenie. Zgodnie z założeniami Canopée ma być używany do przewożenia komponentów rakiety Ariane 6 do Gujany Francuskiej. 

Co ważne,  transport tego rodzaju ładunku wymusił na projektantach szereg ciekawych innowacji. Z uwagi na parametry przewożonych elementów oraz specyfikę prac przy programie kosmicznym Canopée musiał spełnić kilka ambitnych założeń – między innymi takich jak:

  • duża powierzchnia pokładu,
  • znaczna prędkość,
  • zdolność pływania przy ograniczonym zanurzeniu,

a wszystko to przy poszanowaniu przyrody i dobra planety. Warto w tym momencie przypomnieć, że zastosowanie OceanWings umożliwia zmniejszenie emisji paliw kopalnych, a co za tym idzie — tlenków węgla i azotu o około 30 procent. Krótko mówiąc, wyznaczamy nowe trendy i mamy się czym pochwalić. Miło, prawda?

 

 

 

 

Tagi: statek, nagroda, Rotterdam, Niderlandy, OceanWings, innowacje, Polska
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 maja

"America 3" wygrywa regaty o Puchar Ameryki, po raz pierwszy rezegrane w klasie IAAC.
sobota, 16 maja 1992
Na trzeci etap (czteroetapowego rejsu z udziałem w Tall Ships Australia 88) z Hawany wyruszył s/y "Nitron" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Kani; etap ten prowadził z Hawany, przez Kanał Panamski, Pacyfik, Sydney.
sobota, 16 maja 1987