TYP: a1

Poszukiwania indonezyjskiego okrętu podwodnego

czwartek, 22 kwietnia 2021
Hanka Ciężadło

Trwa akcja poszukiwawcza zaginionej jednostki. Ministerstwo Obrony Indonezji podało informację, że w miejscu ostatniego zanurzenia okrętu zauważono unoszącą się na wodzie plamę ropy. Poszukiwania trwają od środy. Na razie bez skutku.

Co tam się stało?

Wiadomo, że jednostka Nanggala-402W prowadziła ćwiczenia torpedowe. W środę około 4.30 czasu lokalnego utracono z nią kontakt. Przedstawiciele indonezyjskiej marynarki sugerują, że mogło dojść do awarii okrętu podczas zanurzania.

Jak powiedział I admirał Julius Widjojono, pełniący funkcję rzecznika marynarki wojennej Indonezji, jednostce "nie udało się przekazać wyników tych manewrów zgodnie z oczekiwaniami”. Okręt liczy sobie 44 lata i jest produkcji niemieckiej.

Na ratunek

Nikt nie jest w stanie powiedzieć, co dokładnie było przyczyną wypadku – jednostka prawdopodobnie zatonęła wskutek awarii zasilania, ale na razie jest to jedynie hipoteza. W momencie ostatniego kontaktu okręt znajdował się około 100 kilometrów na północ od wyspy Bali. Na jego pokładzie przebywa 53 marynarzy.

Władze Indonezji poprosiły o pomoc w akcji ratunkowej inne państwa. Na ich apel natychmiast odpowiedziały Australia, Indie oraz Singapur. Wsparcie zaoferowały również Stany Zjednoczone, Rosja, Indie, Turcja, Niemcy oraz Francja.

Plama ropy

Co może oznaczać plama ropy, jaką zauważyli ratownicy? Trudno powiedzieć, w jaki sposób zinterpretować wyciek.

Być może dowodzi to poważnej awarii i uszkodzenia zbiorników, ale pojawiły się też trochę bardziej optymistyczne wnioski – niektórzy specjaliści sugerują, że paliwo zostało wypuszczone przez załogę celowo. Ma ono stanowić sygnał ratunkowy i pomóc służbom ratowniczym w zlokalizowaniu zaginionej jednostki.

Zdaniem marynarki wojennej Indonezji, jednostka może obecnie znajdować się na głębokości 600-800 metrów. Tę opinię podziela też australijski minister obrony Peter Dutton. Jeśli przypuszczenia się sprawdzą, będzie to oznaczało, że nalezy się liczyć z ogromnie trudną akcją ratunkową. Pozostaje mieć nadzieję, że mimo wszystko zakończy się ona sukcesem.

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865