TYP: a1

"Polonus" bezpieczny w porcie - wieści z pokładu Selma Expeditions

czwartek, 28 stycznia 2016
Informacja prasowa
Od kilku dni jachty SELMA i POLONUS pozostawały w stałym kontakcie roboczym, za pośrednictwem telefonu satelitarnego. W dniu wczorajszym (26.01.2016) jacht SELMA EXPEDITIONS w trakcie obecnego, kolejnego rejsu na Antarktydę, podczas żeglugi kanałem Beagle'a na południe, odebrał prośbę jachtu POLONUS o pomoc i asystę holowniczą do najbliższego portu, Puerto Williams w Chile. Jacht POLONUS zgłosił niemożność korzystania z silnika. Stan pogody był dobry i nie istniała konieczność asysty ratowniczej.

SELMA EXPEDITIONS znajdowała się stosunkowo niedaleko i odpowiedziała na zgłoszenie POLONUSA, powiadamiając o możliwości asysty. Zgodnie z procedurami o sytuacji została powiadomiona Armada de Chile - posterunek w Puerto WIlliams.

Po otrzymaniu zgody lokalnych służb o godzinie 18.30. LT, SELMA EXPEDITIONS podała hol o długości 150 m na jacht POLONUS w kanale Beagle'a, na pozycji 54 59.5 S , 066 52.3 W. Holowanie trwało ok. 7 godzin. Około 01.00. LT następnego dnia (27.01.2016) doprowadzono POLONUSA do redy mariny jachtowej w Puerto Williams. Cumowanie POLONUSA nastąpiło przy pomocy zodiaków zarówno z SELMY jak i z POLONUSA. POLONUS przycumował do jachtów stojących w jacht klubie przy Micalvi w Puerto Williams ok. 01.40. LT. Cała akcja odbyła się zgodnie z lokalnymi procedurami i za zgodą Armady de Chile. Po wymianie wszystkich informacji i potwierdzeniu, że POLONUS więcej asysty nie potrzebuje, ok. 03.00. LT (27.01.2016) - SELMA EXPEDITIONS podjęła swój rejs na Antarktydę.

Jacht POLONUS wraz z 3 osobową załogą wypłynął 15 stycznia z antarktycznej Stacji ARCTOWSKI i po pokonaniu Cieśnimy Drake'a dotarł w okolice Przylądka Horn - do Wyspy Lennox, gdzie w zatoce Caleta Lennox przeczekał sztorm i dzisiaj (27.01.2016.) osiągnął bezpieczną marinę MICALVI w Puerto Williams. Gratulacje za dobrą żeglarską robotę.

Puerto Williams to ok. 1500-osobowa osada, położona najdalej na południe (jeśli nie liczyć niedalekiej małej wioski rybackiej Puerto Toro). Puerto Williams posiada stałe połączenia lotnicze z miastami w Chile oraz kilkugodzinne połączenie promowe z ok. 50-cio tysięcznym Ushuaia (najdalszym na południe miastem świata) po argentyńskiej stronie kanału Beagle. W Ushuaia znajduje się popularna wśród międzynarodowych żeglarzy marina AFASyN oraz pasażerski port morski i lotnisko. Jeśli będzie taka konieczność lokalny Agent SELMY w Ushuaia postara się pomóc POLONUSOWI w miejscowych kontaktach urzędowych.

Załoga i Zespół SELMY dziękują wszystkim Przyjaciołom za możliwość udzielenia pomocy zarówno obecnie dolatującej już samolotem do Polski 2/5 załogi POLONUSA podczas ich podróży z Antarktydy do Punta Arenas i Ushuaia, jak również - 3/5 załogi POLONUSA w trakcie finału ich rejsu przez Tierra del Fuego. Podziękowanie należy się także Przyjaciołom SELMY na stacjach antarktycznych ARCTOWSKI oraz FREI jak również w Punta Arenas - tutaj przede wszystkim Ocean Shipping, a także w Puerto Williams, Ushuaia i Buenos Aires, oraz w Czechach i w całej Polsce.

SELMA EXPEDITIONS przekazuje wszystkim życzenia dobrych rejsów teraz i w przyszłości.

"Na morzu, a tym bardziej w rejonach polarnych, pomoc jest zarówno zwyczajem jak i obowiązkiem. Dobrze, że mogliśmy pomóc " powiedział Piotr Kuźniar, skipper SELMY.

---

Opracowano na podstawie przekazu Piotra Kuźniara i Krzysztofa Jasicy

(JJC)
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865