TYP: a1

Operatorowi tankowca grozi rekordowa grzywna

czwartek, 24 czerwca 2021
Hanka Ciężadło

Hiszpańskie władze zatrzymały tankowiec Aldan za wypuszczenie ogromnych ilości paliwa do wody w okolicy Wysp kanaryjskich. Operatorem jednostki jest firma Muhit Maritime z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Wielka tęczowa plama

Unoszącą się na wodzie plamę paliwa wykrył satelita obsługiwany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). Zdaniem władz hiszpańskich, tankowiec celowo zrzucał paliwo do morza. Do zanieczyszczenia wody doszło około 150 mil północny zachód od Las Palmas na Gran Canarii. Hiszpańskie Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej uważa, że skażonych zostało około 20 mil kwadratowych morza.

W związku z tym incydentem Hiszpanie zatrzymali tankowiec i wszczęli śledztwo, mające wyjaśnić, dlaczego doszło do zrzutu paliwa i kto ponosi odpowiedzialność za zaistniałą sytuację.

Nadzór wojskowy

Wiadomo, że należąca do Muhit Maritime jednostka płynęła w kierunku Pireusu. Generalna Dyrekcja Handlu Morskiego nakazała kapitanowi zmianę kierunku i skierowanie statku na Almerię.

Hiszpanie nie dowierzali jednak kapitanowi tankowca (i trudno im sie dziwić). Wysłali więc na miejsce okręt marynarki wojennej, który miał za zadanie eskortować Aldana. W oficjalnym komunikacie podano, iż celem operacji było „nadzorowanie przestrzegania rozkazu przez cały czas”.

Słona kara?

Dopóki śledztwo jest w toku, trudno wyrokować o szczegółach kary. Z uwagi na celowe działanie załogi tankowca oraz dużą skalę zanieczyszczenia wód uważa się jednak, że operatorowi jednostki grozi rekordowo wysoka grzywna. Hiszpanie mówią wprost, że bedzie to „jedna z najwyższych sankcji, jakie kiedykolwiek nałożyła Generalna Dyrekcja Handlu Morskiego”.

Cóż, na biednego nie trafiło - biorąc pod uwagę fakt, że Muhit Maritime wywodzi się ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, można się zastanawiać, czy szefostwo firmy w ogóle przejmie się tą „rekordową” grzywną. Być może w tym przypadku bardziej dotkliwe byłyby innego rodzaju sankcje o długofalowym znaczeniu. Na razie jednak żadne decyzje nie zapadły i nie podano nawet przybliżonych kwot.  

Tagi: tankowiec, paliwo, Hiszpania, Emiraty Arabskie, śledztwo, skażenie, środowisko
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959