TYP: a1

Kto przygarnie rosyjski tankowiec?

czwartek, 10 marca 2022
Hanka Ciężadło

Wojna kosztuje. Oczywiście jeśli zostanie wygrana, zrekompensuje poniesione wydatki, jednak w trakcie jej trwania finanse odgrywają ogromne znaczenie. Dlatego właśnie ostracyzm, z jakim Rosja spotyka się w cywilizowanych krajach, boli podwójnie. I ma boleć, a w konsekwencji zakończyć to barbarzyństwo, jakiego jesteśmy świadkami. Co to jednak oznacza dla jednostek, które w momencie wprowadzenia nowych regulacji prawnych są już w ruchu? Cóż, kłopociki.

Panom już dziękujemy

Unia Europejska, głównie za sprawą Niemców, nadal ochoczo korzysta z rosyjskiego gazu i ropy. I to pomimo faktu, że nabywanie czegokolwiek od Rosjan jest teraz równoznaczne z finansowaniem wojny i zabijaniem ukraińskich cywilów, w tym dzieci. 

Na szczęście inne kraje podeszły do sprawy dużo bardziej poważnie. We wtorek 1 marca minister transportu Wielkiej Brytanii Grant Shapps powiedział: „Wszystkie brytyjskie porty są już oficjalnie zamknięte dla wszystkich statków mających jakikolwiek związek z Rosją”. Zakaz importu rosyjskich towarów ogłosiły też USA i Kanada.

Zmiana kursu

28 lutego statek NS Champion, przewożący skroplony rosyjski gaz ziemny i pływający pod banderą Liberii, nagle zmienił kurs. Zamiast do Wielkiej Brytanii udał się w kierunku Danii. Co skłoniło kapitana do modyfikacji planów?

To samo pytanie zadali dziennikarze Reutersa rosyjskiej firmie żeglugowej Sovcomflot (SCF), będącej operatorem jednostki. Nie doczekali się odpowiedzi. Duńczycy prawdopodobnie przyjmą statek, o ile spełni on normy bezpieczeństwa i o ile będzie dla niego miejsce. Nawiasem mówiąc, Dania naciska na Unię, domagając się zakazu przyjmowania rosyjskich jednostek. Pozostaje mieć nadzieję, że Komisja Europejska przestanie wyrażać zaniepokojenie i zrezygnuje wreszcie z importu paliw oraz innych dóbr z Rosji.

Większy problem

Jak się okazuje w podobnej sytuacji co NS Champion, czyli w drodze, jest obecnie około 90 tankowców. Eksperci z firmy Windward zajmującej się analizą predykcyjną na morzu szacują, że w ładowniach tych wszystkich jednostek znajduje się około 65 milionów baryłek rosyjskiej ropy naftowej. 

Część towaru dotrze spokojnie do miejsca przeznaczenia – do 5 marca dwa tankowce zostały przyjęte we Francji i Belgii. Bez zmian działają też inne europejskie porty, np. Rotterdam. Niektóre statki (jak np. siedem tankowców przewożących rosyjskie paliwo i zmierzających właśnie do USA) będą mieć jednak spory problem ze znalezieniem portu, który je przygarnie. 

 

Tagi: Rosja, tankowiec, zakaz, paliwo, wojna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865