TYP: a1

Jak będzie wyglądał marynarz przyszłości?

czwartek, 2 stycznia 2020
Anna Ciężadło

Początek roku to najlepszy czas, by zastanowić się, jak będzie wyglądał zawód marynarza… no, może jeszcze nie w 2020 roku, ale powiedzmy, że w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu lat.

Eksperci przewidują bowiem, że już w niedalekiej przyszłości dzisiejsze umiejętności ludzi morza staną się zupełnie nieprzydatne, bo wszystko zostanie raz na zawsze zautomatyzowane i przerobione na kod binarny. Serio?

[t][/t] [s]Fot. Rudy and Peter Skitterians, Pixabay[/s]

Żegnaj, legendo

Jak będzie wyglądał marynarz przyszłości? Cóż… z pewnością nie będzie to przypakowany Popeye z tatuażami. Chociaż jeśli chodzi o szpinak, to kto wie? Faktem jest, że cyfryzacja dotarła już na oceany, a globalni przewoźnicy robią wiele, by nadążyć w tym względzie za światowymi trendami.

Jeśli uda im się osiągnąć sukces, może się okazać, że nowoczesny marynarz będzie wyglądał jak przeciętny nerd: ani tężyzna fizyczna, ani kondycja, ani nawet odporność na katar nie będą mu już niezbędne, bowiem przez cały rejs nie wyjdzie ze swojej kajuty.

O ile w ogóle opuści port – w końcu są pomysły, by statki były całkowicie autonomiczne. Co więcej, bezzałogowe promy już pływają. Na razie na krótkich trasach, ale pływają. A ich kapitan siedzi sobie w porcie i dopiero w razie jakiejś awarii wysyła na miejsce żywych ludzi.

Może jednak nie będzie aż tak źle? Zresztą, czy wyobrażamy sobie, żeby elektronika zastąpiła żywego człowieka? Albo inaczej – czy fakt,  że nie potrafimy sobie tego wyobrazić, coś zmienia?

 

Powtórka z rozrywki

Prawda jest taka, że to, co obecnie dzieje się na świecie można porównać do rewolucji przemysłowej, jaka nastąpiła w XIX wieku. Mimo iż dzisiaj uważamy ją za postęp, nie zapominajmy, że dla wielu ludzi była ona prawdziwa tragedią.

Ich stanowiska pracy zostały przejęte przez maszyny, co wiązało się z masowymi zwolnieniami i zmianą stylu życia całych społeczeństw. I niekoniecznie była to zmiana na lepsze. Nic zatem dziwnego, że w wielu fabrykach robotnicy celowo siali dywersję, niszcząc piekielne maszyny, które zabierały im chleb.

Dzisiaj możemy zauważyć analogiczne zjawisko; samoobsługowe kasy w sklepach, e-urzędy czy  zastępowanie analityków z różnych dziedzin programami. Ile razy musieliście udowadniać w sieci, że nie jesteście robotem? Otóż właśnie.

Cyfryzacja ułatwia nam życie, skraca uciążliwe procedury i pozwala obcinać koszty związane z zatrudnianiem pracowników. I wygląda na to, że raczej jej nie zatrzymamy, bo dopóki będziemy po stronie konsumentów i właścicieli biznesów, będzie nam ona na rękę.

Oczywiście, istnieje też druga strona medalu - zagrożenie, że sami możemy zostać „zautomatyzowani” i zastąpieni przez program komputerowy, który się nie myli, nie miewa gorszych dni, nie potrzebuje przerwy na obiad, i tak dalej…

 

DCSA i spółka

Rozwój technologii informacyjnej i komunikacyjnej sprawił, że oficjalnie mówi się już o rewolucji informatycznej. Akademie i instytuty morskie planują w związku z tym wprowadzenie stosownych profili kształcenia, mających być odpowiedzią na coraz bardziej zaawansowane technologicznie statki.

Na tym jednak nie koniec. W kwietniu 2019 roku w Amsterdamie powstało Stowarzyszenie Digital Container Shipping Association, czyli DCSA. Zrzesza ono największych światowych armatorów, zaś jego celem jest „wprowadzenie nowych standardów technologii cyfrowej w żegludze”. Czyli automatyzacja.

Na razie w działalność DCSA włączyli się MSC (Federalna Komisja Morska Stanów Zjednoczonych), A.P. Moller - Maersk, Hapag-Lloyd i Ocean Network Express. W przyszłości mają dołączyć inni przewoźnicy.

Fakt, że środowisko po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat utworzyło wspólny front wydaje się napawać optymizmem. Z drugiej jednak strony jest ono sygnałem, iż przewoźnicy kontenerowi widzą skalę zagrożenia i jednoczą siły w obliczu przemian, których chyba… ciut się obawiają.

 

 

Tagi: marynarz, statek, automat
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865